Ik heb een onwaarschijnlijk hoog energieverbruik, hoe kom ik erachter waardoor dit veroorzaakt wordt?

Een vergelijkbaar huishouden verbruikt 2600 kwh per jaar, ons huishouden 5500 kwh. Toch geen bijzondere energieverbruikers thuis. De laatste jaren juist lampen vervangen door spaarlampen, droogmolen i.p.v. wasdroger, enz. toch wordt het verbruik steeds meer i.p.v. minder. Kan het ook aan de meter liggen? Sinds 2 febr. jl. alweer 2000 kwh verbruikt, dit rijst echt de pan uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Kimath
12 jaar geleden
buren die stroom aftappen? Wietplantage in de buurt?
itsme
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/extreem-hoge-energie-rekening-veroorzaakt.193935 Bekijk deze vraag eens, misschien zit daar het antwoord al wel bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een wietplantage lijkt me het verbruik weer te laag. Nee het gaat gestaag ieder jaar iets omhoog. Nu letten we heel erg op en het verbruik stijgt toch nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar toch geen 2500 kwh per jaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las vandaag in de krant dat ook een niet goed aangelegde warmtepomp een enorme stroomvreter kan zijn. Dan denk je dat je milieuvriendelijk bezig bent, maar ondertussen...

Het beste antwoord

zoals reeds eerder gezegt; noteer een paar dagen je meterstand op ongeveer dezelfde tijd van de dag. En tevens welke apparaten je hebt gebruikt per dag. Probeer een dag te creëren waarin je een minimaalle hoeveelheid elektra gebruikt, (bijvoorbeeld een dagje uit) en noteer dan ook de meterstand. Zo is het mogelijk te ontdekken of er elektra weglekt of afgetapt wordt. En dan vanzelfsprekend de energieleverancier bellen.
Met deze methode kan je in nagenoeg alle gevallen bepalen waar je energie naar toe gaat.
Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Heb je je energieleverancier al gebeld? Zij weten wat 'normaal' is en kunnen helpen bij besparen. Misschien heb je zelfs wel te maken met een illegale aftapper... Ik zou zeker even bellen want in alle drie de gevallen kunne ze je helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je hiermee de netwerkbeheerder of de energieleverancier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De energieleverancier bv Eneco. De netwerkbeheerder beheert alleen het netwerk zoals het woord al zegt.
elke dag even je verbruik noteren en kijken wat je die dag gedaan hebt mss komt daar wat uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat plan had ik ook al opgevat, ga het elke avond noteren.
Waarschijnlijk heeft u grote elektriciteitsverbruikers in huis, zonder dat u zich dat realiseert.

Een gemiddeld huishouden van 2,3 personen verbruikt jaarlijks 3.500 kilowattuur (kWh) aan elektriciteit.

Ga dan na of u een grote stroomverbruiker in huis heeft. Een elektrische boiler, waterbed of airconditioner kan de stroomrekening opjagen, en de milieubelasting onnodig verhogen.

Elektriciteit wordt voornamelijk opgewekt met fossiele brandstoffen; verbranding daarvan versterkt milieuproblemen zoals klimaatverandering.

Tips:

Let bij uw keuze uit apparaten op het vermogen, dit staat aangegeven in W of watt: onnodig hoog vermogen zorgt voor onnodig veel elektriciteitsverbruik en dus milieubelasting en kosten.

Niet alle apparaten werken continu op vol vermogen, daarom kan het moeilijk zijn om het verbruik van een apparaat te schatten. Met een energiemeter kunt u het verbruik in kilowattuur (kWh) precies meten.

Laat een apparaat niet ongebruikt aan, of stand-by staan.
Let bij elektrische apparaten op het energielabel. Een apparaat met energielabel A, A+ of A++ is het zuinigste en bespaart veel energie.

M.v.g.

Mrboonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, deze site heb ik zelf ook al gelezen, maar ik zei dus: ik heb GEEN grote energieverbruikers thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ow ik wist niet dat je die site al bezocht had, ik dacht dat er misschien elektriciteitsverbruikers in huis waren, zonder dat u zich dat realiseerde. :) dan zou ik de raad van lorre2 hierboven opvolgen. veel succes er nog mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mrboonen, als je citeert, wil je dan de bron vermelden? Dat is wel zo netjes: http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=grote%20energieverbruikers
Heb je een diepvries of koelkast die continue aanstaat door een defect? Koelen en verwarmen is een grote energie verbruiker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vriezer ben ik aan het testen, koelkast is straks aan de beurt.
Het enige dat ik kan suggereren, is de wasdroger. Sinds wij geen kinderen meer thuis hebben, kan de was op rekjes gedroogd worden, en dat scheelt aanmerkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met loopt ook flink door als de wasdroger niet aan is.
Je kunt bij het energiebedrijf je meter laten testen. Dat moet je dan wel betalen.