Steeds als er in de kroonluchter een lampje kapot springt knalt in de meterkast de zekering eruit. Hoe kan dit? kroonluchter is reeds vervangen.

Wat opvalt is dat er de laatste 4 weken erg veel lampen op dezelfde plek stuk gaan, zowel gloeilampen als LED lampen. Probleem doet zich voor bij het inschakelen van het licht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk zit er op die plek een draadje niet goed of is er een draadje verouderd, wat kortsluiting veroorzaakt, vandaar dat je lampen klappen en je stoppen doorslaan. Ik zou een electricien laten komen, want dit kan ook brandgevaar opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kroonluchter is vervangen zei je? Was het probleem er al vóór het vervangen? Of juist niet?

Anders het lichtknopje eens nakijken, of deze geen kortsluiting maakt o.i.d.
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Als je niet weet hoe je dit moet nakijken, dan niet zelf proberen, maar laat het doen door iemand die er verstand van heeft.
Even een vraag, heb je het hier over een echte oudere kroonluchter die 230Volt lampen heeft of zit er een transformator in met dus 12volt lampjes?

Als het er 1 met 12 volt lampjes is mag nooit de zekering (in de meterkast) er uit vliegen wanneer er een lampje stuk gaat, op wat voor manier dan ook.

Maar.. Als het 230 volt is, en de zekering zou er uit gaan door kortsluiting, dan mag in het lampje weer niet stuk gaan.
Bij kortsluiting gaat hooguit het lampje (op het moment van de sluiting) uit, maar niet stuk, hij krijgt simpelweg geen stroom meer.

Mocht het aan de schakelaar liggen, dat deze kortsluiting geeft, dan kan de zekering in de meterkast er idd uitslaan en dat hoort dan ook, maar dan mag er weer geen lampje stuk gaan. (ook omdat de lamp dan geen stroom meer krijgt)

Dit gebeurd dus met zowel led als gewone gloeilampen?

Graag even een reactie of het om 230V of 12V lampen gaat.