Als ik mijn metalen ventilator aanraak met een spanningszoeker licht de spanningszoeker op . Is dit gevaarlijk ?

Ik heb een Technostar staande metalen ventilator. Ik heb het apparaat nooit aangeraakt, maar op een gegeven moment vertrouwde ik iets niet en ik heb een spanningszoeker tegen de metalen omhulling geduwd. De spanningszoeker lichtte op ( = zo'n schroevedraaier met een lampje erin) .
Kan dit kwaad ? Als ik hem zou aanraken krijg ik dan een schok ? Ik heb aardlekschakelaars in mijn huis.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, dat hoeft niet gevaarlijk te zijn. Wat je ziet is een capacitieve restspanning. Wel 230 volt, maar volstrekt onschuldig. Maar het betekent ook, dat ie niet geaard is. Dat kán in potentie een gevaarlijke situatie opleveren als er wat stukgaat in de ventilator. Het probleem is, dat als de buitenkant van je ventilator wél onder een gevaarlijke spanning staat, dat het lampje van je spanningszoeker óók oplicht. Kortom, ik zou 'm aarden indien mogelijk.

Wervelstromen noemen ze dat. Kapotgaan is niet zo gevaarlijk als men zegt als je tenminste een aardlekschakelaar hebt in de meterkast.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100