Wil nu een plafond ventilator ophangen,waar moeten de draden.uit de fan de volgende blauw en groen samen,oranje en bruin samen,dan nog een aarddraad.

Toegevoegd na 27 seconden:
Uit het plafond komt blauw en een zwarte draad het plafond contact is van een hotelschakeling.Wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat de draden die je al als "samen" benoemt ook volgens de gebruiksaanwijzing bij elkaar geknoopt horen.

Je hebt twee draden uit je plafond, blauw is nuldraad
en de zwarte draad voert spanning, afhankelijk van de schakelaars van de hotelschakeling.

Voor het aansluiten kan je een kroonsteen gebruiken.

Je sluit de blauwe en groene draad van de fan op de blauwe nuldraad aan, de oranje en de bruine draad op de zwarte schakeldraad.

De plafondventilator kan alleen werken als de hotelschakeling "aan" staat.

Met de trekkoordjes van de ventilator kun je de verlichting onder de ventilator en de fan zelf apart aan en uitschakelen.

De aarde-draad van de ventilator (groen-geel) kun je in dit geval niet aansluiten tenzij je een extra aarddraad in je plafondaansluiting kunt trekken.