Wat is zonnepaneel subsidie?

Hoeveel kosten panelen? Hoeveel subsidie is het nu? Wat levert het op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De prijs van zonnepanelen is onder andere afhankelijk van de omvang en het vermogen van het zonnepaneel. Een paar duizend euro (3.000 - 5.000) ben je al gauw kwijt voor een paneel dat ongeveer voor 30% kan voorzien in je energiebehoefte. Je hebt dan dus nog steeds 70% stroom nodig van de energiemaatschappij! Wil je voor 100% in je eigen stroom voorzien met panelen, dan ben je al snel 15.000 tot 20.000 euro kwijt (uitgaande van een gemiddeld Nederlands gezin).

Met ingang van 2011 is de overheidssubsidie
op particuliere zonnepanelen helaas geschrapt. E.e.a. heeft nog wel de aandacht van minister Verhagen, maar de kans dat subsidie voor particuliere zonnepanelen terugkomt is erg klein.

Ondanks dat er geen subsidie meer is kun je toch nog steeds geld verdienen met zonnepanelen. Gemiddeld heb je tussen de 5 a 10 jaar nodig om de kosten van je zonnepaneel terug te verdienen. Hoe snel je de investering terugverdient hangt af van het aantal zonne-uren (niet te voorspellen), de aanschafprijs, de prestatie van het zonnepaneel, etc. Daarna kun je nog 10.000 tot15.000 euro winst maken alvorens het ding technisch op is na zo'n 25 jaar.

De informatie op deze pagina http://www.zonnepanelen-info.nl/ is redelijk duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje