Waarom kunnen veel LCD en LED TV's niet echt uitgezet worden, maar alleen stand-by?

Nieuwe Samsung LCD blijft in stand-by als ik hem uitzet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.3K

Het beste antwoord

Bij moderne LCD-TV is vaak een schakeling ingebouwd die als je hem stand-by zet de hoofdvoeding helemaal uitzet.
Alleen voor het ontvangen van de infrarode signalen van de afstandsbediening is een klein voedinkje in gebruik die maar heel weinig stroom trekt.
Je kunt het herkennen aan het klikje dat je hoort bij inschakelen, dat is een relais die de hoofdvoeding echt helemaal afschakelt.
Het verbruik de stand-by is dan slechts 1 of 2 watt, daar zou ik zelfs uit milieu overweging niet wakker van liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie zit hier nu al die minnetjes uit te delen?!?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind het wel een goed antwoord trouwens dus van mij een compensatie +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben diep geroerd :')

Andere antwoorden (4)

Waarom dat is weet ik eigenlijk niet. Wel weet ik dat je niet zo maar de stroom er af moet halen omdat het aan- en uitzetten wordt gestuurd dmv software. Helaas is het een feit dat er veel stroom weglekt door apparaten die op standby blijven staan.

Zelf heb ik het opgelost door een stekkerblok met schakelaar (zie foto) te kopen voor alle apparaten bij de tv zoals de tv zelf, playstation, wii, dvd speler enz. Als ik ze allemaal op standby heb gezet hoef je alleen de schakelaar om te zetten en dan staan ze echt UIT!

Toegevoegd na 14 minuten:
Ook vond ik nog een aantal redenen waarom helemaal uit niet meer mogelijk is bij het antwoord op een andere vraag:

1: veruit de meeste mensen willen de televisie aan/uit zetten door middel van de afstandbediening, dus het infrarood oogje moet altijd blijven werken / echt helemaal uit kan niet.

2: wat weinig mensen weten, is dat de gebruikte halfgeleiders (chips, transistors, micro processors etc.) in levensduur achteruit gaan wanneer ze vaak met temperatuurwisselingen te maken krijgen, bijv. wanneer de televisie helemaal uit zou staan en weer aan en weer uit enzovoort.

3: het stand-by verbruik van televisies is de laatste jaren enorm afgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoeveelheid stroom die "weglekt" valt bij een moderne TV reuze mee, zie mijn antwoord hieronder. Dit neemt niet weg dat ik zelf ook zo'n stekkercentrale gebruik, dan hoef ik niet de decoder voor satelliet en m'n digitenne kastje nog eens apart uit te schakelen. Van het "hard" uitschakelen heb ik nog nooit negatieve effecten bij de apparatuur gemerkt, ze moeten ook tegen plotselinge stroomuitval bestand zijn. Het kan wel iets langer duren voordat het apparaat weer werkt, maar dat scheelt maar enkele seconden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
digitenne was ik vergeten idd. handig om alle kastjes die je niet gebruikt in 1 keer uit te kunnen zetten. er zit een soort microprocessor in onze tv (ook een samsung trouwens) die afsluit en opstart, maar inderdaad, na een harde reset start hij ook wel weer op. wat ik altijd doe is hem eerst op standby zetten en daarna de stroom er volledig af. weet niet of het uitmaakt of niet eigenlijk, maar vind het ook niet zo heel storend.
jup dat heb ik ook. en dan om me zelf nog luier te maken. heb ik een verdeeldos op afstandsbediening, dus dan hoef ik niet meer krom om de knip in te drukken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een heleboel merken in de standby stand bijna geen stroom meer gebruiken.Bij sommige merken zit er op de achterkant (wat erg handig bedacht is) nog een schakelaar voor aan & uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft te maken met wettelijke verplichting in sommige landen, de plek is zo gekozen omdat je hem toch niet hoeft te gebruiken.
De Televisies kunnen stuk voor stuk uitgezet worden hoor!

Standby is alleen makkelijker en , mits goed ontworpen, verbruikt de apparatuur nauwelijks stroom.

De knoppen zijn alleen zo gemaakt dat ze nauwelijks opvallen op een platte beeldscherm. Wie wilt er nou knoppen op zijn super ipad aan de muur?
Zitten meestal achterop of aan de zijkant/boven/onderkant.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor, er zijn echt genoeg tv's die geen uitknop meer hebben. ook niet aan de zij- en achterkant.
ronaldP
12 jaar geleden
Merk? type? Bij mijn weten is dat alleen met kleine beeldschermpjes zo. Dat deze als "TV" verkocht worden....