Waarom kunnen veel LCD en LED TV's niet echt uitgezet worden, maar alleen stand-by?

Nieuwe Samsung LCD blijft in stand-by als ik hem uitzet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij moderne LCD-TV is vaak een schakeling ingebouwd die als je hem stand-by zet de hoofdvoeding helemaal uitzet. Alleen voor het ontvangen van de infrarode signalen van de afstandsbediening is een klein voedinkje in gebruik die maar heel weinig stroom trekt. Je kunt het herkennen aan het klikje dat je hoort bij inschakelen, dat is een relais die de hoofdvoeding echt helemaal afschakelt. Het verbruik de stand-by is dan slechts 1 of 2 watt, daar zou ik zelfs uit milieu overweging niet wakker van liggen.

Waarom dat is weet ik eigenlijk niet. Wel weet ik dat je niet zo maar de stroom er af moet halen omdat het aan- en uitzetten wordt gestuurd dmv software. Helaas is het een feit dat er veel stroom weglekt door apparaten die op standby blijven staan. Zelf heb ik het opgelost door een stekkerblok met schakelaar (zie foto) te kopen voor alle apparaten bij de tv zoals de tv zelf, playstation, wii, dvd speler enz. Als ik ze allemaal op standby heb gezet hoef je alleen de schakelaar om te zetten en dan staan ze echt UIT! Toegevoegd na 14 minuten: Ook vond ik nog een aantal redenen waarom helemaal uit niet meer mogelijk is bij het antwoord op een andere vraag: 1: veruit de meeste mensen willen de televisie aan/uit zetten door middel van de afstandbediening, dus het infrarood oogje moet altijd blijven werken / echt helemaal uit kan niet. 2: wat weinig mensen weten, is dat de gebruikte halfgeleiders (chips, transistors, micro processors etc.) in levensduur achteruit gaan wanneer ze vaak met temperatuurwisselingen te maken krijgen, bijv. wanneer de televisie helemaal uit zou staan en weer aan en weer uit enzovoort. 3: het stand-by verbruik van televisies is de laatste jaren enorm afgenomen.

jup dat heb ik ook. en dan om me zelf nog luier te maken. heb ik een verdeeldos op afstandsbediening, dus dan hoef ik niet meer krom om de knip in te drukken ;-)

Omdat een heleboel merken in de standby stand bijna geen stroom meer gebruiken.Bij sommige merken zit er op de achterkant (wat erg handig bedacht is) nog een schakelaar voor aan & uit.

De Televisies kunnen stuk voor stuk uitgezet worden hoor! Standby is alleen makkelijker en , mits goed ontworpen, verbruikt de apparatuur nauwelijks stroom. De knoppen zijn alleen zo gemaakt dat ze nauwelijks opvallen op een platte beeldscherm. Wie wilt er nou knoppen op zijn super ipad aan de muur? Zitten meestal achterop of aan de zijkant/boven/onderkant.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100