Waarom kan een dvd recorder niet gewoon een film op cd branden?

wat is die glimmende laag op een cd nu anders dan een dvd?

Toegevoegd na 1 dag:
Dat de lasertjes van een dvd veel dunnere lichtstraaltjes hebben weet ik wel. Maar waarom brandt die dvd recorder niet lekker toch zijn dvd laser pulsjes op die cd.

Toegevoegd na 1 dag:
Het gekke is, ik kan behalve mp3 op een cd , toch ook een mp3 maken op een dvd met 70 uur muziek.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Technisch is dit best mogelijk, maar daar heeft de film- (en muziek)industrie een stokje voor gestoken.

In een DVD-recorder zit een gewone computer DVD-brander, maar de interne software zorgt ervoor dat men geen DivX of andere formaten kan opnemen. Ook de opnametijd is veel langzamer dan in een PC, zodat het niet (economisch) interressant is, kopieen te maken.

Bovendien past op een CD veel minder data; een hele fim past niet op CD in originele DVD-kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook geen verklaring waarom je in een dvd recorder geen cd kan stoppen en tegen apparaat kan zeggen " branden lul!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je wel zeggen, maar dat is net zoiets als tegen een fietser zeggen: nu 120km/u op de snelweg rijden, of vragen waarom in de telefoongids geen recepten staan. Een CD en een DVD zien er hetzelfde uit en kunnen beide data/muziek/films bevatten, maar daar houdt de vergelijking ook snel op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat mog steeds geen verklaring. Het zit namelijk in de laag van de CD en DVD. Het moet iets met de diepte te maken hebben. Bovendien kan de recorder (en Nero) precies zien wat voor type er in de lade zit. Dus het ligt NIET aan de speler zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zucht. Een CD is geen DVD (inderdaad door de andere dichtheid, andere beschrijfbare laag, zie hierboven bij bv roepi roepi), maar dat is _niet_ de oorzaak. In een DVD-recorder zit _hetzelfde_ loopwerk als in een DVD-brander van de PC (en daar kan je wel alles branden). Echter de software in de player is zo geschreven dat hij enkel de door de filmindustrie toegestane formaten kan (mag) schrijven. Het ligt dus aan de software van de recorder (niet speler, dat zou enkel afspelen zijn van het formaat wat op de schijf staat.)

Andere antwoorden (4)

Een CD heeft dezelfde diameter als een CD. De vorm en de dichtheid van de putjes is echt eel anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*De data op een CD-ROM wordt vlakbij de bovenkant van het oppervlakte van de disk opgenomen. De data laag van DVD zit in het midden, zodat de disk dubbelzijdig kan zijn. De laser is anders, met een paar lenzen op een wartel : een om de laser in te stellen op de verschillende data lagen van DVD en een om normale CD's te lezen.*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een CD-ROM is niet geschik voor films. Het enige formaat is een VCD maken hiervan. Op 1 CD-ROM kan dan maar 45min. Dus ook heel kort.

Een DVD-recorder kan alleen maar het DVD-formaat opnemen en branden. Op 1 DVD past een kleine 2 uur film, op normale kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag is waarom je een cd niet kan branden in een dvd recorder. Alleen Kirstenwind zegt iets verstandigs
De eigenlijke hardware voor het branden van de discs is voor de recorder die je op je tv aansluit en de recorder die je in je pc kast doet exact hetzelfde (als in: letterlijk uitwisselbaar). Wat maakt dat je PC wel gewone cd's kan branden en de variant die je bij je tv hebt niet is voornamelijk een kwestie van software. En met een goede reden. Er zitten nogal wat regeltjes en contracten aan alle stukken software die daarvoor nodig zijn en hoe meer je recorder moet kunnen herkennen, hoe slimmer het apparaat moet zijn in het herkennen daarvan en hoe groter de kans op software fouten. En dat laatste is nu net wat de fabrikanten willen voorkomen met een DVD recorder die werkt als een ouderwetse videorecorder. En er is nog de anti piraterij lobby die bijvoorbeeld niet graag ziet dat je een DVD +/- r met een berg DivX video op je grote tv kan afspelen......

Overigens is op een gewone CD niet genoeg ruimte om een film op te slaan op de kwaliteit die een DVD recorder bied. Je haalt dan hooguit 40 minuten. Je kan overigens wel je camcorder of DVD recorder op je PC aansluiten, je opname copyeren en met bv Nero een mini DVD maken van een gewone cd-r die zich in vrijwel ieder opzicht als een DVD gedraagt (en door de meeste DVD spelers herkent zou moeten worden) maar dat zou ik alleen maar doen als het echt om iets gaat dat je per se op een disc wil bewaren en echt geen DVD aan wil besteden.... (en zo duur zijn die schijfjes nu ook weer niet)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook geen verklaring waarom je in een dvd recorder geen cd kan stoppen en tegen apparaat kan zeggen " branden lul!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan je DVD recorder wel... als je hem eerst zou uitleggen hoe hij dat moet doen. Ze hebben er gewoonweg niet de software voor en hoewel je die software zeker kan aanpassen denk ik niet dat je zomaar een stuk kan toevoegen. Tenzij je niet bang bent om je recorder weg te gooien.