Elektronica kopen in de VS... Hoe zit het met de stekker?

Kan ik voor het stopcontact in Nederland gewoon een opzetstukje kopen die omschakelt van USA naar NL standaard? Is dit schadelijk voor de apperatuur bijv. door voltages?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (5)

Ik weet niet precies of als je er een opzetstukje bij koopt het schadelijk is, maar in de apple store in amerika kan je ook een totaalpakket kopen en daar zitten volgens mij vier verschillende soorten opzetstukjes in, en dat is nier schadelijk voor je apparatuur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen universele standaard voor elektriciteits voltage, en ook elektriciteit frequentie is niet overal hetzelfde. (De frequentie is het aantal keer dat de stroomrichting verandert per seconde.) Bovendien is het ook zo dat er in de wereld grote verschillen zijn op het vlak van stekkers en stopcontacten. Die schijnbaar onbelangrijke verschillen hebben echter een aantal onaangename gevolgen.
De meeste toestellen die op een ander continent worden gekocht, kunnen thuis gewoonweg niet aangesloten worden omdat de stekker niet in onze stopcontacten past. Er zijn maar twee manieren om dit probleem op te lossen: ofwel snij je de oorspronkelijke stekker eraf en vervang je die door een andere, of je koopt een lelijke en onhandige adapter.

Het mag dan nog wel vrij eenvoudig lijken om een stekker te vervangen, in veel gevallen is het probleem nog maar half opgelost omdat een adapter er alleen voor zorgt dat een buitenlandse stekker in jouw stopcontact past. Zo’n adapter biedt immers geen oplossing voor het voltageverschil.

Een elektrisch toestel uit Japan of de Verenigde Staten zal voor prachtig vuurwerk zorgen – met alles erop en eraan ! – wanneer je het in Europa in het stopcontact plugt.

Het ligt voor de hand dat het gebrek aan een standaardvoltage, -frequentie, -stopcontact en -stekker voor extra kosten zorgt.

Dit geldt natuurlijk niet voor producten die speciaal voor export naar Europa zijn gemaakt.

Sommige toestellen kan je switchen tussen 220V en 110V door middel van een schakelaar.

Toegevoegd na 8 minuten:
Om het iets korter te houden, ja dit is schadelijk voor apparatuur...enorm schadelijk.

De link hieronder brengt je naar wikitravel: je kan op deze pagina alles te weten komen over waar welk voltage gebruikt wordt en nog zoveel meer.

http://wikitravel.org/nl/Elektrische_systemen

De kaart laat (grofweg) zien waar wat gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou (in principe) geen probleem mogen zijn.
Als je eerst contact opneemt en héél uitdrukkelijk vraagt of het om 220-240V bij 50 Hz (hertz) gaat, probeer dit dan via E-mail te doen zodat je bewijs hebt van hun antwoord. Als je het in Amerika koopt, en het is bedoeld voor de export naar landen waar de 220V - 50 Hz norm geldt, vind ik het persoonlijk een beetje verdacht ... je zou het dan hier ook makkelijk moeten kunnen kopen. Het kan zijn dat het toestel (ik weet niet wat) op beide voltages werkt, en je kan dat kiezen door bvb. een schakelaar achteraan het toestel, probeer daar dan zo zeker mogelijk van te zijn. Je zou niet de eerste zijn die bedrogen uitkomt via internet aankopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt ja! + Sommige(moderne) apparaten schakelen automatisch om naar de juiste spanning die ze moeten hebben.
Mijn advies is hetzelfde als Newbie, neem contact op met je verkoper en vraag de specificaties aan van het product.
Bij twijfel kan je het beter niet kopen. Anders gaat het je meer kosten. Goedkoop is duurkoop(soms).
De verloopstekkertjes van US naar NL zijn in iedere electronicawinkel (dus niet de gewone radio en tv zaak, maar de winkel met electronica onderdelen) te koop voor een euro of 2. Maar dat zorgt alleen dat de stekker past in een NL stopcontact, er wordt geen voltage omgezet.

De meeste apparaten als audio en video werken op zowel 110 als 220 volt, maar bijvoorbeeld gereedschap werkt vaak alleen op het voltage van 110. Als je dat wil laten werken in NL moet je een dure omvormer kopen.
paulus811
12 jaar geleden
In de VS zijn de stekkers anders dan hier in Nederland. Maar hiervoor kun je een verloopstekker of een universele stekker aanschaffen. Wat belangrijker is, is dat de spanning in de VS 110 Volt is en de frequentie 60 Hertz. Dit in tegenstelling tot NL. 220/230 Volt 50 Hz. Dit kan voor bepaalde elektronische apparaten welke niet door een adaptor worden gevoed problemen geven. Doorgaans staat op het apparaat vermeld wat de toegestane spanning is.
Meer info op toegevoegde link.
http://www.verenigdestaten.info/rsinfo/voltage.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat voor apparatuur je gaat kopen maar apparaten met een stroomadapter kan je hier met de aanschaf van een "europese" adapter gewoon gebruiken. Intern gebruiken die apparaten bijv. 12V en of dat nu van 220V of van 110V omgezet is naar 12V maakt niet uit.

Telefoons en laptops kan je hier dus zonder probleem gebruiken. Bedenk wel dat een laptop adapter flink prijzig kan zijn. Je hebt daarna wel mooi een adapter om in bijv. America te gebruiken mocht je daar wel eens komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er maar helemaal aan wat voor voltage er op de adapter staat.Als er op staat "100-240 volt~" kan je het apparaat gewoon ook in Nederland gebruiken (cq wereldwijd).