Als ze dezelfde voltage hebben kan dat geen kwaad nee. Anders moet je echt een regelaar (computergestuurd het liefst) er tussen zetten.

Maar zijn ze beide b.v. 12v dan kun je de parallel schakelen.
+ op +
en - op -

Dan werkt het net als communiceerde vaten.

In de bron een soortgelijke oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Wisl! ik zal het eens moeten toepassen. We hebben trouwens dezelfde Regisseur...

Andere antwoorden (4)

Mits de capaciteit van de zware accu voldoende is, moet dat mogelijk zijn. Plus aan plus en min aan min aansluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt helemaal aan de accu die opgeladen moet worden. er zijn accu's, voornamelijk van motoren die zich niet meer laten opladen als ze helemaal leeg zijn geweest waardoor je een nieuwe moet aanschaffen.

accu's die dat wel toelaten kunnen daardoor opgeladen worden, maar dit zal zeer miniem zijn. er is namelijk veel energie nodig om een accu op te laden, en die kan niet rechtstreeks uit een andere accu gehaald worden. de kans is zeer groot dat je met 2 (bijna) lege accu's eindigt.

Accu's kan je het beste opladen via een (druppel) lader. kans op schade aan de accu of accu's is in andere gevallen vrij groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat de vraag was: "Kan ik met een zware accu een kleinere accu opladen?" Of snap ik jouw antwoord niet? De vraag is geplaatst in de categorie elektronica en zou m.i. ook betrekking kunnen hebben op 2 penlight 'batterijen' /accu's b.v. AA en AAA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan blijft mijn antwoord hetzelfde. Grootte van de accu is niet heel erg van belang lijkt me...
Goede vraag, maar welke accu zal dan wat opladen.
Over het algemeen zal de accu met de laagste spanning geladen worden. En op het kantelpunt zal er niet veel meer gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, bij twee accu's met een gelijke spanning zal geen stroomoverdracht van de ene naar de andere accu plaatsvinden. Door ontlading van de kleine accu zou de spanning iets lager kunnen zijn waardoor er even stroom door het circuit loopt totdat de spanning van beide accu's weer gelijk is. Om een accu op te kunnen laden is er stroom nodig wat bereikt wordt door de spanning van de 'lader' te verhogen.