Wat zorgt er voor dat elektronische componenten stuk gaan, er zitten immers geen bewegende delen in.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Goeie vraag.
Elektronische componenten gaan relatief dan ook minder vaak stuk dan mechanische onderdelen.
Toch leggen ze wel het loodje.

Oorzaken zijn:
- Veroudering van onderdelen. Er zijn onderdelen die een beperkte levensduur hebben, bijv. elektrolytische condensatoren. Die 'ontploffen' wel eens. Daarna kunnen andere componenten in die schakeling ook stuk gaan doordat dit ene component de geest heeft gegeven.
-Slechte solderingen. Als een soldering kapot gaat, werkt de schakeling niet meer en kunnen componenten ook defect raken.
- Doorslag. Gebeurde vaak in televisies en glazen monitoren in het hoogspanningsgedeelte, de isolatie gaf dan de geest.
- Oververhitting. Door ophoping van stof worden schakelingen te warm.
- Statische elektriciteit: Elektronische componenten kunnen slecht tegen hogere spanningen dan waar ze voor ontworpen zijn. Laat staan bliksem.

Nog niet helemaal kompleet, denk ik, maar dan heb je alvast een indruk.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Overbelasting
- Ondeskundig gebruik
AWM
14 jaar geleden
Inderdaad. Overbelasting is eigenlijk ondeskundig gebruik.
Soms. En vocht komt ook vaak voor.

Andere antwoorden (2)

kortsluiting
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het overgrote deel van electronica schade is hitte en stroompieken.

Hitte wordt veroorzaakt door de stroom die door de electronica wordt gestuwd. Bepaalde onderdelen zoals transistoren en condensatoren warmen hierdoor op. Dit opwarmen zorgt voor materiaal moeheid.

Stroompieken zijn zeldzamer en kunnen door verschillende oorzaken ontstaan. Meestal heeft dit een externe oorzaak, zoals een piek op het stroomnet of kortsluiting op de electronica.