Wat kan er gebeurd zijn? Stroom vraag.

M'n vriendin zet net de oven aan en ff later wil ze er brood in doen en doet die oven niks meer. De koelkast die op de zelfde groep zit doet ook niks meer. 1ste gedachte kortsluiting dus stoppen gecheckt maar daar 's alles normaal. Wat kan ik nog doen behalve de koelkast leeghalen :(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet meteen je koelkast leeghalen! Moderne koelkasten zijn goed geïsoleerd, zolang je hem niet te vaak en te lang opendoet, blijft dat de koelste plek om je eten te bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanxs. We laten alles voorlopig nog zitten maar staan wel klaar met koeltassen mocht ik het naar de backup koelkast (moeder) brengen.

Antwoorden (5)

eventueel op ander stopcontact proberen(andere groep).
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat helaas niet. Ingebouwd :(
Misschien is de gloeispiraal defect (kortgesloten). Haal de stekker van de oven eruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem moet dus in het oventje zitten.
Er is geen kortsluiting, want anders was je zekering er uit.
Is er ook een aardlekschakelaar?
is die er wel uit, eerst de stekker van het oventje er uit, dan de aardlekschakelaar weer aan.
is die er niet uit, dan is er een probleem met de groep waar die op staat, een oventje trekt heel veel stroom weg, mogelijk een probleem in een doos, dus een los/ vast contact, dat is erg gevaarlijk hierdoor kan je brand krijgen.
Plaats je koelkast even op een andere groep, dan hoeft hij niet leeg en probeer je oventje ook op een andere groep, geeft dat geen probleem, dan zit het ergens in een doos.
Geeft dit wel een probleem, dan is er de aardschakelaar er uit, of een zekering.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een idee, zitten de koelkast en het oventje op het zelfde stopcontact?
Dan zit daar mogelijk een losse draad in, een los/ vast contact, maar daar ben je zo achter met een ander stopcontact te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb net de oven losgehaald maar de koelkast doet niks. We hebben een stoppenkast met maar 1 stop. Lijkt mij de hoofdstop, zit achter plastic raampje. Heb de schakelaars van de groepen en de beidde aardlekschakelaars omlaag gezet en weer omhoog maar niks. Denk dat het een monteur bellen wordt voordat alles de prullenbak in kan :( Ga ook nog kijken of ik de oven ergens anders kan aansluiten. Koelkast is ingebouwd dus word moeilijk testen op een ander contact.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, oven doet het op een ander contact. Das lekker,kan ik de ingebouwde(oude bewoners) koelkast eruit halen :( bedankt voor de tips! Hopelijk kan ik het zelf op tijd fixen ipv een dure monteur te laten komen. Zondag + Pasen :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yes!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik heb de koelkast eruit gesloopt. Het is jammer dat geen plaatje kan plaatsen van hoe het er uit ziet. De oude buren hebben blijkbaar vanaf de meterkast de 3 stroomkabels los naar de koelkast getrokken en daar een losse contactdoos eraan gezet. Daar de koelkast plus oven op aangesloten ??? Lekker veilig. Heb nu de koelkast op een ander contact aangesloten en hij doet het gelukkig weer! Fijn anders hadden we voor 100€ aan boodschappen kunnen weg gooien. (plus nieuwe koelkast) Bedankt voor de tips en nog een Fijn Pasen verder!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, da's altijd een risico, vorige bewoners die dachten dat ze zelf wel stroom konden aanleggen. Goed dat je er op deze manier achter bent gekomen en niet doordat de boel in de fik ging. Wij hebben die les ook geleerd toen we hier kwamen wonen, bij toeval omdat we de ouderwetse wandcontactdozen (die soort die als een grote bult op de muur zitten) meteen wilden vervangen door ingebouwde contactdozen. Bleek de boel erachter aan elkaar gemacgyverd te zijn met luidsprekerdraadjes en kroonsteentjes. Volgende keer dat we verhuizen is de elektra controleren het eerste wat we doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zat zijn ZZ er ook nog bij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moolkeesje, wat moolkeesje me nou, zz?
trouwens ondankbaar werk hier antwoorden geven, voorkom je brand, hoeft geen nieuwe koelkast te kopen, geen dure electrician op eerste paasdag, geen bederf van 100 euro boodschappen, goed waardevol antwoord gegeven en toch geen enkel pluspuntje!!!
Da's balen zeg!!!
Pffff wat een vak!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha! Ed, ik zou je wel een plus willen geven maar zat/zit via de iPhone dus dan kan het niet. Of iig ik weet niet hoe, maar hierbij een dikke + voor jou!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ik was hem eerlijk gezegd glad vergeten, een + is natuurlijk dik verdiend!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haaaaa, eeeeen puntje.
weet je, zeker in dit geval vind ik een antwoord waar de vraagsteller wat aan heeft erg belangrijk, dat van die punten was maar een grapje.
maar toch bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Ed,mijn reactie was er één op die van SuzyQ, over macgyver, iemand die dacht alle huishoudelijke problemen op te kunnen oplossen met zijn ZZ. ZZ staat voor Zwitsers Zakmes.
Ik lees trouwens aan het eind van je elegie: Pffff wat een vak!! Maar je hebt toch meerdere malen aangegeven, dat het maar een spelletje was. Maar je hebt tot nu toe toch al weer 3 puntjes bij elkaar gesprokkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha, ha!
1 haal de oven van het net (trek de stekker er uit)
2 controleer de aardlekschakelaar (check met een lamp)
3 vervang toch je stoppen (eventueel met een stop van een andere groep als je geen andere keus hebt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zowel de oven het niet meer doet als de koelkast dan moet er toch iets in de meterkast het niet meer doen. Dat is dan of de stoppen of de aardlekschakelaar.
Eventueel is de bekabeling in de muur doorgebrand. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
De koelkast lijkt me het belangrijkste dus haal de oven los van het stopcontact.