Wat kan er gebeurd zijn? Stroom vraag.

M'n vriendin zet net de oven aan en ff later wil ze er brood in doen en doet die oven niks meer. De koelkast die op de zelfde groep zit doet ook niks meer. 1ste gedachte kortsluiting dus stoppen gecheckt maar daar 's alles normaal. Wat kan ik nog doen behalve de koelkast leeghalen :(

Weet jij het antwoord?

/2500

eventueel op ander stopcontact proberen(andere groep).

Misschien is de gloeispiraal defect (kortgesloten). Haal de stekker van de oven eruit.

Het probleem moet dus in het oventje zitten. Er is geen kortsluiting, want anders was je zekering er uit. Is er ook een aardlekschakelaar? is die er wel uit, eerst de stekker van het oventje er uit, dan de aardlekschakelaar weer aan. is die er niet uit, dan is er een probleem met de groep waar die op staat, een oventje trekt heel veel stroom weg, mogelijk een probleem in een doos, dus een los/ vast contact, dat is erg gevaarlijk hierdoor kan je brand krijgen. Plaats je koelkast even op een andere groep, dan hoeft hij niet leeg en probeer je oventje ook op een andere groep, geeft dat geen probleem, dan zit het ergens in een doos. Geeft dit wel een probleem, dan is er de aardschakelaar er uit, of een zekering. Toegevoegd na 2 minuten: Nog een idee, zitten de koelkast en het oventje op het zelfde stopcontact? Dan zit daar mogelijk een losse draad in, een los/ vast contact, maar daar ben je zo achter met een ander stopcontact te gebruiken.

Als zowel de oven het niet meer doet als de koelkast dan moet er toch iets in de meterkast het niet meer doen. Dat is dan of de stoppen of de aardlekschakelaar. Eventueel is de bekabeling in de muur doorgebrand. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Toegevoegd na 1 minuut: De koelkast lijkt me het belangrijkste dus haal de oven los van het stopcontact.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100