Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is netvervuiling?

Toegevoegd na 21 minuten:
En eventueel ook wat het probleem daarvan is, heeft het (vervelende) gevolgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit woord komt voor bij de levering van elektriciteit.
Eigenlijk hoort de stroom die uit je wandkontaktdoos komt er uit te zien als in het plaatje.
Door allerlei "netvervuilers'' komen er andere mengproducten op die sinus te staan. Dat kunnen computers, babyfoons, koelkasten, etc. zijn.
Dan kun je wel iets extreems krijgen als in plaatje 2.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt :) Hier heb ik heel wat meer aan dan wat ik vind als ik google.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je misschien ook wat de gevolgen zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lees mijn antwoord hieronder... Ik heb er een uitgebreid verhaal van gemaakt, ik was zo lekker aan het typen :) Deze reactie krijgt trouwens ook al een dikke +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide antwoorden waren goed, maar de plaatjes erbij maken het nog wat duidelijker daarom kies ik dit antwoord uit.

Andere antwoorden (1)

Netvervuiling is verstoringen in het elektriciteitsnetwerk. Je hebt bijvoorbeeld:

- zeer snelle wisselingen in de spanning: meestal het gevolg van blikseminslag, kortsluiting in huishoudens/centrales/bedrijven, zware industriële apparatuur die ingeschakeld wordt, dat soort dingen. Dit soort vervuiling komt natuurlijk veelvuldig voor, maar wordt sterk gedempt in knooppunten en blijft beperkt tot de directe omgeving en van zeer korte duur (meestal tienden of honderdsten van een seconde) in de orde van grootte van maximaal kilovolts.

- grovere spanningsfluctuaties: over langere tijd bestaande spanningsdips, tussen 1% en 90% spanningsverlies over zo'n 1 tot 60 seconden. Komt bijna niet voor in Nederland, in andere landen met grotere industriële machines (mijnbouw, superovens) en zwakkere netwerken (i.v.m. afgelegen plaatsen) is dit een groter probleem.

- Eigenlijk het pijnlijkst: harmonische (gelijklopende) trillingen. Een paar apparaten die hetzelfde stroomprofiel hebben: de harmonische golven gaan elkaar versterken en dus een probleem veroorzaken al bij relatief rustig stroomverbruik. Vooral hierdoor kan bijvoorbeeld brand ontstaan omdat de harmonische golven voor veel hitte-ontwikkeling zorgen.

Al deze fluctuaties kunnen voor problemen zorgen, zoals brandgevaar, energieverspilling, flikkeringen in het licht of in de kracht van andere apparaten, of schade aan aangesloten gevoelige apparatuur (vooral computers en monitoren).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, jij ook een plus. Nu weet ik ook wat de gevolgen zijn.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding