Hoe werkt een gasontladingslamp?

Toegevoegd na 5 minuten:
Niet kant en klaar van wikipedia a.u.b.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wikipedia vind ik onduidelijk en helaas is wikipedia de enige site die de werking van de gasontladingslamp beschrijft.

Het beste antwoord

In een gasontladingslamp is een gas opgesloten. Gebruikte gassen zijn Neon, Argon, Xenon en Krypton, in vele gevallen een mengsel van deze edelgassen. Vrijwel altijd worden nog andere materialen in de buis aangebracht, zoals kwik of natrium, en voor sommige hoge druk lampen metaalhalogenides. Door het gas loopt een elektrische stroom, die wordt geleid door in de lamp aanwezige vrije elektronen en ionen, er vindt een gasontlading plaats. De elektronen, die in het gas onder invloed van het daar aanwezige elektrische veld worden versneld, botsen met de atomen van het gas en met de metaalatomen. Bij deze botsing worden de elektronen, die in de hoogste baan om het atoom draaien aangeslagen naar een hogere energiebaan. Bij het terugvallen naar de oorspronkelijke baan wordt een foton oftewel elektromagnetische straling uigezonden, soms in de vorm van zichtbaar licht, maar ook vaak in de vorm van UV straling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door stroom door geïoniseerd gas te sturen. Vaak zijn die gassen neon, argon en vaak een mengsel van edelgassen.

De in de lamp aanwezige vrije elektronen en ionen geleiden de stroom: er vindt een gasontlading plaats. Vrije elektronen, die onder invloed van het aanwezige elektrische veld worden versneld, botsen met de atomen van het gas en met de metaalatomen. Bij deze botsing worden de elektronen, die zich in het hoogste energieniveau van het atoom bevinden aangeslagen naar een nog hoger energieniveau. Bij terugval naar het oorspronkelijk energieniveau wordt een foton oftewel elektromagnetische straling uitgezonden, soms in de vorm van zichtbaar licht, maar ook vaak in de vorm van ultraviolete straling. Deze straling wordt omgezet in zichtbaar licht door middel van fluorescerende stoffen aangebracht aan de binnenkant van de lamp.