Hoe kan het dat me spaarlamp maar een maandje mee gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al led verlichting geprobeerd? Even goed verdiepen in de kleur(lang niet alle lampen geven koud licht) en lampen die je tegelijk aan hebt, tegelijk vervangen ivm kleurverschil met een gloeilamp. Dan ben je nog beter bezig. Voor je portemonnee en het milieu

Het beste antwoord

Let erop dat je lampen niet met je vette vingers aanraakt.
Gebruik een servetje als je ze erindraait.

Ook spaarlampen kunnen redelijk warm worden, door de vettigheid van je vingers kan het glas heter worden dan normaal en kan de lamp sneller stuk gaan.

Niemand vertelt je dit, want daar verdien winkels natuurlijk geld mee.

Het kan ook gewoon zijn dat je een slecht exemplaar hebt gehaald. In dat geval is het gewoon pech hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker in de war met halogeën verlichting. De winst van spaarlampen is juist de mindere warmteproductie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, gisteren toevallig nog twee spaarlampen vervangen, waarvan eentje al veel eerder stuk. De kapotte hebben beiden zo'n zwarte vlek aan de bovenkant wat lijkt op een wartmevlek. Het waren 11 Watt lampen van verschillende merken, en veel te wnel stuk.
Heb toen gevoeld en die dingen werden best heet na een tijdje, wat je niet verwacht van "maar" 11 Watt. Bij halogeen vertellen ze het er wel bij omdat die dingen nog veel heter worden en binnen een paar dagen stuk zijn als je ze met vette vingers erinzet.

Andere antwoorden (6)

Heb je het wattage en de voltage gecheckt? Als een lamp die een laag voltage kan verdragen in een fitting met een hoog voltage wordt gedraaid, gaat ie snel kapot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zou inderdaad het probleem kunnen zijn. Dit ga ik controleren! Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succes ermee!
Dan heb je een erg gammel exemplaar.
Ga,liefst met het betalingsbewijs, naar de winkel en vraag je geld terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kocht bij Gamma een dimbare spaarlamp van het merk Ranex. Het waren de enige dimbare spaarlampen die op dat moment bij Gamma te koop waren. Na 1 uur en 20 minuten ging de lamp kapot. Omgeruild voor een nieuwe en zorgvuldig de aankoopbon bewaard. De tweede lamp ging na 6 weken stuk. Volgens de verkoopster "kwam dat nooit voor". (Volgens mij bewaart niemand de bon, en is dat de reden dat ze geen klachten krijgen). Opnieuw de spaarlamp omgeruild. Ook het derde exemplaar ging na een paar weken kapot. Leverancier Ranex gemaild en die wilden gratis verschillende nieuwe modellen opsturen. Ik heb daar overigens geen gebruik van gemaakt: voortaan koop ik liever een goed merk.

Toegevoegd na 1 dag:
Moraal van dit verhaal: altijd de kassabon goed bewaren!
Pieter2011
13 jaar geleden
Er zitten meer zwakke broeders tussen de spaarlampen. Dat bespaart licht dus energie. Die zuinigheid was niet jouw bedoeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien te veel elektriciteit? dan wil het wel eens knappen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi ramonbakker,

een spaarlamp is niet veel meer dan een kleine TL buis, al dan niet in een glazen verpakking. er zijn zelfs spaarlampen met plastic omhulling.

er zijn dure exemplaren met hoogwaardige interne elektronica, andere exemplaren hebben net als hun 'grote broer' een smoorspoel en starter. (die starter zit vaak in de voet van de lamp, de smoorspoel in het armatuur)

kortom, alles dat door mensenhanden gemaakt wordt, kan kapot. Daar zijn spaarlampen geen uitzondering op.

ook de 'levenslang' brandende LED verlichting, nóg zuiniger dan spaarlampen, gaat niet altijd levenslang mee. ook LED lampen komen soms vroegtijdig te overlijden.

kortom, mogelijk had je een maandag morgen exemplaar.

groetjes, Dré