Hoe kan het dat me spaarlamp maar een maandje mee gaat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Let erop dat je lampen niet met je vette vingers aanraakt. Gebruik een servetje als je ze erindraait. Ook spaarlampen kunnen redelijk warm worden, door de vettigheid van je vingers kan het glas heter worden dan normaal en kan de lamp sneller stuk gaan. Niemand vertelt je dit, want daar verdien winkels natuurlijk geld mee. Het kan ook gewoon zijn dat je een slecht exemplaar hebt gehaald. In dat geval is het gewoon pech hebben.

Heb je het wattage en de voltage gecheckt? Als een lamp die een laag voltage kan verdragen in een fitting met een hoog voltage wordt gedraaid, gaat ie snel kapot.

Dan heb je een erg gammel exemplaar. Ga,liefst met het betalingsbewijs, naar de winkel en vraag je geld terug.

Ik kocht bij Gamma een dimbare spaarlamp van het merk Ranex. Het waren de enige dimbare spaarlampen die op dat moment bij Gamma te koop waren. Na 1 uur en 20 minuten ging de lamp kapot. Omgeruild voor een nieuwe en zorgvuldig de aankoopbon bewaard. De tweede lamp ging na 6 weken stuk. Volgens de verkoopster "kwam dat nooit voor". (Volgens mij bewaart niemand de bon, en is dat de reden dat ze geen klachten krijgen). Opnieuw de spaarlamp omgeruild. Ook het derde exemplaar ging na een paar weken kapot. Leverancier Ranex gemaild en die wilden gratis verschillende nieuwe modellen opsturen. Ik heb daar overigens geen gebruik van gemaakt: voortaan koop ik liever een goed merk. Toegevoegd na 1 dag: Moraal van dit verhaal: altijd de kassabon goed bewaren!

Er zitten meer zwakke broeders tussen de spaarlampen. Dat bespaart licht dus energie. Die zuinigheid was niet jouw bedoeling.

misschien te veel elektriciteit? dan wil het wel eens knappen

hoi ramonbakker, een spaarlamp is niet veel meer dan een kleine TL buis, al dan niet in een glazen verpakking. er zijn zelfs spaarlampen met plastic omhulling. er zijn dure exemplaren met hoogwaardige interne elektronica, andere exemplaren hebben net als hun 'grote broer' een smoorspoel en starter. (die starter zit vaak in de voet van de lamp, de smoorspoel in het armatuur) kortom, alles dat door mensenhanden gemaakt wordt, kan kapot. Daar zijn spaarlampen geen uitzondering op. ook de 'levenslang' brandende LED verlichting, nóg zuiniger dan spaarlampen, gaat niet altijd levenslang mee. ook LED lampen komen soms vroegtijdig te overlijden. kortom, mogelijk had je een maandag morgen exemplaar. groetjes, Dré

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100