Als een van de specificaties van een klokje "radiografisch gestuurd" is, moet dan zo'n klokje automatisch de zomer- en wintertijd aangeven?

Het betreft hier een weerstation met klokje. Dat ding loopt nu nog steeds een uur achter. Mijn videorecorder doet het keurig. Maak ik een denkfoutje, of is radiografisch gestuurd iets anders dan ik denk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Nee, u maakt geen denkfout. Het klokje moet automatisch overgaan naar de zomertijd. Er zijn echter types die maar een keer per etmaal de tijd "controleren". Als uw klokje morgenochtend nog de verkeerde tijd aangeeft, is het defect. Om er zeker van te zijn dat dit klokje radiografisch gestuurd is, kunt u even kijken of het een knopje heeft om de tijd in te stellen. Een radiografisch gestuurd exemplaar heeft dat namelijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt wel. Ik heb een weerstation die automatisch verspringt, maar als hij buiten het bereik van een zender is of er teveel storing is, kan je met de hand ook corrigeren.

Andere antwoorden (6)

Onze radiografisch gestuurde wekker is keurig op tijd versprongen. Lijkt me dat er met je weerstation iets niet in orde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zou wel over moeten springen. Wij hebben er ook een en die weigert over te gaan als hij te dicht bij het beeldscherm staat. Kan bij jou ook het geval zijn of er is een andere stoorzender in de buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak heeft zo'n weerstation een binnen en buitendeel. Die twee delen communiceren dan via een draadje, of ..... Radiografisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een radiografische klok zou automatisch de juiste tijd moeten aangeven. Hij haalt zijn signaal uit de lucht welke door een atoomklok in Duitsland wordt uitgezonden.

Dat je klok dat niet doet betekend dat dit deel niet goed functioneert. Of door een defect of doordat het radiografisch signaal niet goed ontvangen kan worden. Misschien is er slecht bereik. Je kunt de klok eens een paar uur bij een raam plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het beste dat weerstation even bij een raam plaatsen aan de tuin of balkonzijde.Doordat in de meeste huizen betonijzer verwerkt zit kan de klok hiervan het signaal van de DCF77 zender niet ontvangen en zich dus gelijkzetten.Dit gebeurde mij ook vanmorgen met een van de wekkers die ik hier heb,maar zo kan je het oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel kloppen dat ie precies een uur achterloopt:

Het DCF77-signaal is de tijd in UTC. Dit is de standaard tijd. Afhankelijk waar je je op de aardbol begeeft - tijdzones - moet je hier eventueel een (paar) uur(en) bij optellen of afhalen. Hier in Nederland is het UTC+1. Waarschijnlijk moet je in je weerstation aangeven dat we in Nederland zitten (dat is vaak zo bij de duurdere DCF-klokken, want dan kun je ze ook in het buitenland gebruiken!) en dan geeft de klok wel de juiste tijd aan.