Hoe werkt een Senseo apparaat?

Het water moet eerst koken, maar als het dan gekookt heeft voelt het waterreservoir niet heet aan!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.4K

Het beste antwoord

Theewater wordt gekookt. Koffie daarintegen wordt gezet met heet, maar niet met kokend water.

Een Senseo checkt eerst of er water in de tank zit, dat loopt in het kleine boilertje (voor 2 koppen) en wordt verwarmt. Als het water heet genoeg is, wordt dit door het filter gepompt/geperst en komt er koffie uit. Het water in het reservoir blijft gewoon kamertemperatuur.

Het pompje loopt een vaste tijd (bij de oude modellen was deze tijd met een schroevendraaier in te stellen; of dat nu nog zo is?). De dichtheid van de koffie en de pad bepaalt dan de sterkte en hoeveelheid koffie per kopje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thee water hoort niet kokend te zijn. Je thee word daardoor bitter. Koffie water word daarin tegen met heter water gezet. Dat mensen vaak kokend water gebruiken is een grote fout wat vaak word gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thee wordt bitter, als je het na het zakje/thee-ei nog doorkookt (dat doen de Engelsen); niet als je kokend water gebruikt. Afhankelijk van de thee, moet je het water wel meer laten afkoelen, voordat je het opgiet.
Dit is ook de opvatting van bv:
http://www.innerned.org/thee.html en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thee_%28drank%29
http://ziboe.nl/thee/het-perfecte-kopje-thee-zetten Koffie kan je natuurlijk ook op tig manieren zetten,
http://www.koffiecentrale.nl/nl/bereiding/
maar hier gaat het over de Senseo en daar wordt het water niet gekookt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken één Engelse persoonlijk en die kookt de thee niet door hoor. Verder is kokend water (of dat net van de kook af is) gebruiken wel slecht voor thee, want dan krijg je meer schadelijke stoffen (looizuur) in je thee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet als notaire niet-theedrinker het theezetten overlaten aan de theedrinkspecilisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, mobiel valt er nog meer weg als anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoelang moet water waarmee je thee wilt zetten afkoelen na het koken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
domtic: goede verwijzende sites, dankjewel!! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Eleo: Geen idee, daar worstel ik ook mee haha. Ik doe 't op de gok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Eleo: Niet te lang, want dan schijnt de thee ook niet meer te smaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@domtic: het hangt van de theesoort af die je gebruikt. De gemiddelde groene thee heeft een temperatuur nodig van 85 graden Celcius voor een goeie bak thee. Andere soorten echter maar 65 bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar: aangezien je niet weet, hoe snel het water afkoelt (verschilt natuurlijk per waterkoker en of het water al in het glas/beker gegoten wordt) en dat er weinig mensen zijn die een thermometer in hun theeglas hangen, zal het theezetten waarschijnlijk naar 'gevoel en ervaring' gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt. Ik doe 't zelf ook op de gok, al zou ik graag wel iets preciezer willen zijn.

Andere antwoorden (3)

het boilertje is goed geisoleerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is alleen een reservoir daar kookt het water niet dat gebeurt in het apparaat zelf daar zit nog een boilertje die precies genoeg water opwarmt voor 1 of 2 kopjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor minimaal 2 kopjes uiteraard, want hij gaat tussen het zetten van 2 kopjes door niet weer even opwarmen. Ik heb ergens gelezen dat het voor 3 kopjes zou zijn, maar dan zou hij na 2 kopjes ook niet hoeven opwarmen en dat doet de mijne wel.
Er zitten GEEN verwarmingselementen in het afneembare
waterreservoir.
Bij het in gebruik stellen neemt het apparaat water op en verhit het water.
Als het lampje in de aan/uit knop niet meer knippert dan kan men een keuze maken voor 1 of 2 koppen of 1 grote mok.
Het verhitte water wordt onder druk door de koffiepad- houder geperst.
De padhouders moeten met regelmaat schoongemaakt worden evenals het ontkalken van het apparaat met de voorgeschreven middelen. (geen azijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is er tegen aan het schoonmaken met azijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat er tegen is, is dat de fabrikanten van de dure middelen dan minder geld verdienen. Azijn werkt verder gewoon prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okay, dankje Widar
Klopt. Het water uit het externe reservoir gaat naar een intern reservoir waarin het verhit wordt tot tegen het kookpunt. Dat is voldoende voor een paar kopjes koffie, waarna iedere keer het water wordt aangevuld uit het externe reservoir.