Ja hoor, dat kan. En dat weet ik uit ervaring.
Let wel op bij wie je af probeert te dingen. Bij de cassières is dat volkomen zinloos, die hebben alleen de bevoegdheid om streepjescodes te scannen en het bedrag dat dan verschijnt af te rekenen, niet om prijsbeslissingen te nemen.
Wat wél werkt: op de afdeling waar je verschillende apparaten wilt kopen (of als dat verschillende afdelingen zijn, bij de afdeling waar het duurste apparaat staat) vraag je de medewerker daar om assistentie. Raak in gesprek, vraag naar de garantie, vraag of je de gebruiksaanwijzing mag inzien, of je een demonstratie mag zien etc. Het maakt (als je al weet dat je dat apparaat wilt) niet zo gek veel uit waar je naar vraagt, het gaat erom dat je met de verkoopmedewerker in gesprek raakt.
Vraag dan de medewerker naar de andere apparaten. Hij zal met je meelopen, nog wat advies geven etc. Wees niet overenthousiast, doe alsof je nog een beetje twijfelt of je het wel allemaal wilt aanschaffen. Grote kans dat de medewerker je dan al iets aanbiedt. Mocht dat niet zo zijn, dan is het tijd voor de brutale aanpak: "Als ik dit allemaal tegelijk aanschaf, kun je dan nog iets aan de prijs doen?" Vaak heeft dat al succes, soms ook zal de medewerker je gratis een gerelateerd product aanbieden. Op die manier heb ik bijvoorbeeld wel eens bij een digitale camera een set oplaadbare batterijen en een auto-lader losgepraat, en ook al meerdere keren korting weten te bedingen.
Goed, nu heb je dus succes! Als je akkoord gaat met wat de verkoopmedewerker je aanbiedt, ga je samen naar één van de vele PC's die er voor o.a. dat doel staan. De verkoopmedewerker maakt dan een factuur voor de prijs die je hebt afgesproken en geeft daar een printje van aan je mee. Die factuur wordt samen met de spullen gescand, en presto! Je hebt succesvol afgedongen bij de MediaMarkt.