zwarte aanslag op koper draad toch kunnen solderen

hoe kun je een koper draad die zwart is uitgeslagen toch nog solderen
en dan gaat het om soepel draad .
op m'n werk komt het wel eens voor dat je een draad moet verlengen omdat deze te kort is
met een tang kom je er niet bij voor een kabelschoentje
dan is solderen de enige oplossing
maar dat lukt niet als de draad zwart is uitgeslagen.
is dit oxidatie ?
maar hoe krijg je dit schoon om toch een goede soldeer verbinding te krijgen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Antwoorden (3)

Rood soldeerpasta gebruiken.
Dit lost de oxide op.
nadeel is dat het eigenlijk voor electronica niet gebruikt mag worden.
Omdat een hoge contactweerstand/koude las anders zeker zal ontstaan is het de minst slechte oplossing!

Toegevoegd na 8 minuten:
De rode soldeerpasta wordt verkocht bij bouwmarkten afdeling loodgietersproducten.Het is de vervanger van S39 wat op zoutzuur gebaseerd was.
Maak na het solderen direct de bout schoon .
Gebruik wel harskern (electronica) soldeer.
dus eerst de pasta op de geoxideerde plaats, verwarmen met de bout en dan de soldeerdraad aanvoeren.
je ziet dat de soldeer dan wel "pakt ".
Resten pasta zorgvuldig verwijderen en niet vertellen aan electronici, die weten dit niet te waarderen.
Voor hen is het vergelijkbaar met vloeken in de kerk.
het werkt echter wel prima.
Zorg er voor dat de gesmolten pasta niet op printen etc beland, het is enigszins agressief en tast onderdelen en printsporen aan.
Ik raad je af, geoxideerd zwart koper te solderen of in een hulsje te persen zonder deze van de oxide te ontdoen, de overgangsweerstand is zo groot dat als het al werkt, er door de hoge weerstand door de oxide hitte ontwikkeld wordt. De overgang kan bij hoge stromen gaan gloeien!
dat is gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet gemakkelijker om dat stukje gewoon af te knippen en het volgende stukje af te strippen? Tja.. misschien dat dit inderdaad lastig wordt als je er met een tang niet bij kunt. Met een mesje lukt dit meestal wel. Als je er met een breekmesje niet bij komt, kom je er met een soldeerbout ook niet bij denk ik.

Als dit geen oplossing is, kun je misschien flux (kunstmatig harsachtig vloeimiddel) gebruiken om de warmte beter te verdelen en het soldeer wel te laten opnemen in de kern van het draad. Bout op 400 graden zetten helpt meestal ook, hoewel ik misschien die zwarte aanslag die jij beschrijft niet ben tegengekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi JJoyRideRR,

vermoedelijk is het te solderen draad met rubber geïsoleerd.
wanneer je rubber gebruikt als isolatie, dan moet je koperdraad vertinnen, maar dat gebeurd niet altijd.
jammer, S-39 gebruiken, na het solderen goed spoelen met water.

tsja, fijne elektronica is niet te spoelen, dan zal je een verlengstukje met normale draad moeten maken.
eventueel met kroonsteentje.

de zwarte koperdraad is niet alleen aan de buitenkant aangetast, maar ook van binnen. hij is bros en breekbaar geworden.

waarom rubber? welnu, geimpregneerde katoendraden zijn beter bestand tegen hitte. dus bij brand blijven ze langer heel.
daar heb je toch YMVK voor! hoor ik je al denken.
rubber is beter, vroeger waren ze ook niet gek, bovendien bestond YMVK vroeger niet.
koper moet je dan wel vertinnen, je kan niet alles hebben....

groeten, Dré