Als je de stoppen eruit haalt, is de stroom dan meteen weg of zit er nog een beetje in de leiding?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (3)

Elektriciteit gaat alleen rond in een gesloten stroomkring. Elektriciteit gaat razendsnel. Onderbreek je deze stroomkring door bv de stekker eruit te halen is er geen geleidend stroom meer. Stroom is eigenlijk niets anders dan vrije elektronen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, spanning staat er altijd, stroom heb je pas bij een gesloten kring en gaat met de snelheid van het licht. Dus als jij kans ziet om de stoppen er uit te halen en dan binnen de lichtsnelheid versus lengte van je kabels nog ergens spanning te meten.. kom jij zeker weten in het Guinnes book of record..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit wel verschil tussen stroom, spanning en energie! Een batterij die 'op' is heeft nog steeds stroom, maar geen energie :o
Ik zit nu te friemelen met mn telefoon dus ik kom hier nog ff op terug ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan je het dan bewaren in een accu of batterij? Dat is vast uw volgende vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ehm ik ben (helaas) geen fysicus.. ik kan wel even kort zeggen hoe dat bij een batterij zit.. maar dit zou goed je volgende goeievraag kunnen zijn. In een batterij zit geen stroom. Ik zal even proberen een versimpelde weergave te geven: Energie is onvernielbaar. Je kunt Energie wel omzetten in een andere vorm van energie. Licht in warmte (zonlicht), chemische energie in bewegingsenergie (auto) en ga zo maar door. Je kunt energie niet kwijtraken, maar wel de kwaliteit ervan. Energie eindigt meestal als warmte. Stroom is eigenlijk te vergelijken met een waterstroom in een rivier. In plaats van water stromen er elektronen. De elektronen moeten wel weer terug bij de bron kunnen komen, anders stromen ze niet (vandaar een gesloten stroomkring als noodzaak). Als je een beekje ergens afsluit, stroomt die ook pas nadat er een "weg" (lees:draad) is om te stromen. Stroom is dus niet de elektriciteit zelf, maar stroming is een eigenschap van elektriciteit. Elektronen die stromen uit de stopcontact zijn geladen met energie. In een batterij is eigenlijk chemische energie opgeslagen (energie in stofjes dus). Deze chemische stoffen gaan reacties met elkaar aan (en er komt energie vrij) waardoor er aan de ene kant van de batterij (energievolle) vrije elektronen ontstaan, terwijl aan de andere kant van de batterij door reacties elektronen worden gebonden (die doen dus niet mee met de stroom). Er ontstaat een ladingsverschil tussen deze twee polen, de ene kant is negatief geladen, de andere kant positief. Zodra je een verbinding maakt tussen deze twee polen van de batterij, gaan de elektronen lopen! De energie kan opraken, maar de elektriciteit/elektronen en stroom niet hoor! Zo kun je dus energie opslaan in een batterij. Niet door er "elektriciteit" of elektrische energie in te doen, maar door er chemische energie in te doen. :) Ik voel de volgende vraag al aankomen: hoezo sla je dan elektriciteit op in een oplaadbare batterij? Nou.. je voert dus weer elektrische energie in de batterij. De stofjes die erinzitten gaan weer reageren met elkaar tot de energierijke stofjes in het begin.. waardoor het proces opnieuw kan beginnen ;) Zooooooooooooo, ik krijg ineens vingerkramp.. haha dit heeft me best veel tijd gekost, terwijl het lezen ervan veel miner tijd kost.. maar ik denk wel dat ik een mooi beeld heb kunnen geven :)
Dit is samengevat wat ik in 6 jaar tijd heb geleerd haha
Let op: Met het uitschakelen van de stroom vanaf de groepenkast staat er geen stroom meer op de wandcontactdozen en lichtschakelaars.
Dat neemt niet weg dat in sommige huishoudelijke apparaten nog spanning aanwezig is dmv condensatoren.
(tv zelfs hoogspanning)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, robm, elektriciteit stroomt niet nog een tijdje door...

Het is wel zo dat als je de zekering eruit haalt voor de desbetreffende groep de bruine spanningsvoerende (L) draden spanningsvrij zijn, maar de blauwe nul (N) nog steeds met het net verbonden is. Die ligt als het goed is aan de aarde in de meterkast, maar toch, je wilt geen risico lopen.
Als je nog van die ouderwetse smeltzekeringen heb, gewoon even de schakelaar omzetten die erbij hoort, dan is de groep écht afgeschakeld.