kan een wasdroger in de vrieskou staan?

ik wil mijn wasdroger buiten in een kast plaatsen. dus weliswaar droog, maar buiten vriest het soms. steeds minder, maar toch. kan een wasdroger buiten in de vrieskou staan? of gaat er dan iets stuk?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (2)

De temperatuur waarbij een droger goed werkt, ligt in principe tussen de 5 en 35 °C. Bij condensdrogers (daar vallen ook warmtepompdrogers onder) kun je bij lage temperaturen verwachten dat ze minder goed werken. Dat betekent dan in de praktijk dat ze (erg) lang over het drogen doen, meer stroom verbruiken, en in het ergste geval de was helemaal niet droog krijgen. Hoe lager de temperatuur, hoe erger het effect, met dus 5 °C als ondergrens. Of je bij 10 of 12 graden al effect zal merken is moeilijk te voorspellen, dat hangt voor een groot deel af van de droger, en ook van andere omstandigheden zoals luchtvochtigheid.

De indicatie van 5 en 35 °C zie je terug bij alle drie de typen drogers: warmtepomp, condens en luchtafvoer. Of warmtepompdrogers meer last hebben van lage temperatuur dan de andere soorten? Onderbouwen met testresultaten kan ik het niet, maar ik zou vermoeden van wel. Met name luchtafvoerdrogers (met een slang) zijn eenvoudige apparaten, en er zijn dus minder dingen die mis kunnen gaan. Warmtepompdrogers daarentegen zijn behoorlijk complex en er is dus een grotere kans dat er iets niet werkt in de kou.

Als je echt een hele koude ruimte hebt, en je kunt afvoeren naar buiten, dan kun je een luchtafvoerdroger overwegen. Waarschijnlijk zal die het beste werken bij lage temperaturen. Maar bedenk wel dat dat energievreters zijn, en dat de koude omgeving waarschijnlijk voor nog een hoger energieverbruik zal zorgen.
3 jaar geleden
Nee. Condensdrogers hebben een reservoir in de bodem met een pomp om water naar boven te brengen. Als het 5 graden of meer vriest, kan het resterende water in het reservoir bevriezen en de plastic basis breken. Dit veroorzaakt lekkage.
SimonV