Hoe kan het dat stroom weglekt?

Je laat de stekker in het stopcontact, het apparaat staat uitgeschakeld maar neemt nog steeds stroom af. waar blijft dat??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik me ook altijd afgevraagd....

Het beste antwoord

Veel apparaten werken intern op lage spanning. Om de 230 V uit het stopcontact terug te brengen tot de gewenste lage spanning, wordt een transformator gebruikt.

Jij *denkt* dan wel dat je het apparaat uitzet, maar in werkelijkheid schakel je alleen de interne stroomvoorziening uit. Je schakelt de lage spanning uit, tussen de transformator en de rest van het apparaat.

De transformator blijft dus gewoon met het stopcontact verbonden.

Dit wordt gedaan omdat laagspanningsschakelaars kleiner en goedkoper zijn dan schakelaars voor 230 V.

Jouw apparaat verbruikt dan wel minder stroom, omdat de transformator niet wordt belast door het apparaat, maar ook een onbelaste transformator gebruikt nog een beetje stroom. Wil je dit voorkomen, dan zul je de stekker uit het stopcontact moeten trekken. Of een stekkerblok nemen met een schakelaar erin. Of een schakelstekker - dat is een gewone stekker die je in het stopcontact stopt, maar waarin een schakelaartje is gemonteerd. Kost ongeveer zes euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan alleen als er een transformator in zit die de spanning omzet zoals bij een laptop of sommige lampen. De trafo blijft gewoon stroom verbruiken. Dat kan je voelen (warmte, trillen) bij een externe transformator.

Toegevoegd op 22-06-2009 11:54:46
NB. Je spreekt dus hier niet over weglekken van stroom.

Toegevoegd op 22-06-2009 11:58:31
Je zou de trafo simpel weg gezet ook kunnen zien als apparaat. Als je een computer of lamp met trafo uitzet dan zet je de computer of lamp uit, maar niet de transformator zelf. Om geheel geen stroom te verliezen en te besparen kan je de stekker uit het stopcontact doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet weten, maar wat ik meestal doe is een bakje of emmer onder zetten. Dit vangt de stroom op en kan op gewenste tijd weer hergebruiken ..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100% uit is zo'n apparaat inderdaad niet. De trafo is inderdaad de eerste spelbreker, en die kun je niet afschakelen (of je moet de stekker uit de muur halen).

Maar er zijn tegenwoordig ook apparaten met een tip-touch toets die een apparaat weer inschakelen. Of geheugen dat bewaard moet worden, gegevens die verstuurd worden van tijd tot tijd, etc.

Maar maak je niet teveel zorgen over deze lekstromen, doe je het wel, haal dan de stekker uit het stopcontact.