hoe bereken je een binaire getal terug naar een normaal getal, zonder formule, maar met schakelaars?

een lastige vraag, maar het moet mogelijk zijn!
ik probeer namelijk een rekenmachine te maken, zonder handboek, maar gewoon uit het hoofd. ik heb de getallen ( die ik intoets) in binaire verandert, zodat ik ook makkelijker de × en de : kan gebruiken. de uitkomsten kloppen allemaal, dus daar valt niet meer over te sukkelen. maar het probleem is, mijn uitkomst is ook binaire!

ik heb allemaal schakelaars gemaakt van het binaire talstelsel, dus als ik de 7 als uitkomst moet hebben, staat de schakelaar 3,2 en 1 aan, en de rest allemaal uit.

maar hoe kan ik ervoor zorgen dat, als alle 3 de outputs aanstaan, het nummer 7 eruit komt? ik kan wel een AND-gate gebruiken, maar dan krijg ik toch problemen..

als ik 15 als uitkomst heb, staan de 4,3,2 en 1 aan. MAAR OOK de 3,2 en 1. zo leest hij tegelijkertijd de 15 en 7, wat dus niet werkt. ( eigelijk leest hij alles van 1 tot 15, maar goed, als voorbeeld..) ik kan wel elk unieke uitkomst van binaire overschakelen naar dezelfde uitkomst, maar dan ben ik over 5 jaar nog bezig.

hoe kan ik er nou voor zorgen dat de outputs rekening met elkaar houden, en alle 999.999.999 mogelijke combinaties terug zullen gaan naar 9 nummers? (9x10 nummers, dus 90 inputs)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

N-AND gate miss??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn 10 soorten mensen: Mensen die binair kunnen tellen en mensen die dat niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag het al net. Misschien toch googelen?
Het is me niet geheel duidelijk hoe je het wilt displayen, maar ik vermoed met een 7-segments display (zie link)? Dan kan je uittekenen welke streepjes je moet aanzetten bij welk signaal op je uitvoeren. Overigens is het makkelijker (dus veel minder rekenwerk) om er van uit te gaan dat ze allemaal aanstaan en dan kijken welke je moet uitzetten (dit kan je doen door vlak voor de echte schakeling een NOT toe te voegen). Zo hoef je dan voor een 8 niks te doen (alles aan), voor een 0, 6, 9 eentje uit enz.
Het cijfer wat je wilt tonen moet je dan wel eerst een beetje uitreken. Stel je getal wat je displayen is x, dan is het n-de cijfer van rechts: (x mod 10^N) / 10^(N-1), dus:
1e getal van rechts: (x mod 10^1) / 10^0 = x mod 10
2e getal van rechts: (x mod 10^2) / 10^1 = (x mod 100) / 10
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk moet je alle uitgangen via een weerstand ( bv 1 K ohm naar 0 leggen omdat je uitgangen nu "zwevend " zijn ? Daarna is het het gemakkelijkst om via IC uitkomst naar display te sturen dan heb je decimale waarde