Als een lift instort, wat gebeurt er dan? Zakt de onderkant in? Ontploft de lift? Raken de mensen die in de lift zitten zwaargewond?

Heeft het ook gevolgen aan het gebouw van de flat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Een lift stort niet in. Een gebouw wel!
Hoogsten kan hij naar beneden vallen (storten), maar de liften zijn tegenwoordig dusdanig beveiligd dat dit ook niet meer mogelijk is.
Vroeger zijn ze wel eens naar beneden gevallen en ik denk dat de kooiconstructie wel enigszins gekreukeld is.
Afhankelijk van welke hoogte hij valt zijn de mensen licht gewond tot dood.
Met bouwliften of tijdens de bouw van een lift gebeuren wel regelmatig ongelukken, maar die liften zijn dan ook minder goed beveiligd. Hier vallen vaak doden bij, vooral als je er onder staat. Logisch.
Wat ook regelmatig gebeurt is dat tijdens het onderweg stoppen van een lift de mensen proberen de deuren of een vluchtluik te openen openen en dan naar beneden vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De liften zijn zodanig beveiligd ,en worden regelmatig gekeurd dat dit vrijwel nooit kan gebeuren.

Bij liften met stalen hefkabels mag je gerust de kabels doorslijpen dan zal de lift zo'n meter naar beneden vallen en dan stoppen,omdat het valschermmechanisme werkt.

Bij hydraulische liften (met piston en oliedruk)mag men ook de toevoer oliedarm of buis doorzagen ,op de piston zit een leidingbreukventiel ,waardoor de lift ook maar ongeveer een valbeweging van +/-- een halve meter kan meken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Een lift met een parachute? Heel apart!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een valschermmechanisme ? Nog nooit van gehoord, en ik draai
toch al een tijdje mee in de liften, wij kennen wel mechanische vang,
Leg eens uit hoe werkt z'n valschermmechanisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
parachute met mechanische vang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit er ook een nood parachute bij, voor als ie niet goed opgevouwen is!
En is de schacht wel groot genoeg voor z'n valscherm ??
"Om te voorkomen dat de kooi door de schacht naar beneden valt heeft Otis al in 1852 de vanginstallatie uitgevonden. Deze installatie verhinderd dat de kooi naar beneden stort bij breuk van de hijskabels of het niet werken van de rem. Er zijn meerdere soorten vanginstallaties waaronder blokkeervangen, blokkeervangen met bufferwerking, glijvangen en remvangen. De snelheid van de lift bepaald welke vanginstallatie toegepast moet worden.

De vanginstallatie wordt meestal bediend door middel van een snelheidsbegrenzerkabel, die vastzit aan de kooi en in de machineruimte over een snelheidsbegrenzerschijf loopt. Wanneer de snelheid van de kooi toeneemt in neerwaartse richting, zal op basis van de middelpuntvliedende kracht een pal de snelheidsbegrenzerschijf tot stilstand brengen, waarna de snelheidsbegrenzerkabel die eroverheen loopt als gevolg van wrijving tot stilstand komt. De snelheidsbegrenzerkabel bedient op de kooi een hefboommechanisme, waardoor de vanginstallatie de kooi vast zal klemmen op de leiders. Bij sommige liften wordt de vang ook in werking gesteld door het slap worden van de hijskabels. Dit is meestal het geval bij indirect aangedreven hydraulische liften en tractieliften die aan 2 hijskabels zijn opgehangen.

In de NEN – EN 81-1 van 1999 wordt bepaald dat de kooi ook tegen omhoog vallen wordt beveiligd. Dit kan gebeuren door een vanginstallatie die ook in opwaartse richting werkt of een vang op het tegengewicht. Er zijn nog meer mogelijkheden om de kooi tegen opwaarts vallen te beschermen.

De vanginstallatie en snelheidsbegrenzer worden elektrisch gecontroleerd door middel van een contact in de veiligheidslijn. De veiligheidslijn is een seriële schakeling in de elektrische installatie van de lift die er voor zorgt dat de lift niet kan vertrekken of tot stilstand wordt gebracht als één van de contacten in de veiligheidslijn verbroken is. Al deze contacten zijn mechanisch gedwongen verbrekend aangelegd."

Enzovoort :).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als toevoeging aan al het bovenstaande, ook de toenemende luchtdruk in de schacht remt de lift af, als een zuiger in een cylinder.
En op de bodem staat meestal noch een met olie gevilde cylinder als stootblok.