Juiste kijkafstand van de televisie?

De welbekende discussie hier thuis. Er gaat een nieuwe tv komen. Een lcd led wel te verstaan. In mijn situatie zitten wij 5 meter van de tv af en bekijk alleen HD beeld. En gamen uiteraard. Ik vind een 55 inch tv erg mooi, maar wederhelft denkt dat het te groot is. Uiteraard in de winkel gekeken, maar daar lijken de tv's allemaal klein:-). Wie heeft ervaring met een 55inch tv en ongeveer een kijkafstand van 4 à 5 meter? En is het beeld dan nog lekker te volgen? Tv betreft een Samsung ue55d6530

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn situatie zitten wij 5 meter van de tv af en bekijk alleen HD beeld. Je gaat dus nooit tv kijken? Of alleen HD-uitzendingen/pure HD-zenders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt het over kijkafstand, een leuk en technisch argument. Je partner heeft het waarschijnlijk over absolute grootte en de aanwezigheid van zo'n scherm. Wat je eens kan doen om te kijken of je zelf wel zo'n groot gevaarte in huis wil halen is een stuk karton uitknippen, op de grootte die je wil kopen en deze op de tafel zetten. Je moet hem even zwart schilderen/stiften/spuiten voor het effect. Daarna kan je ook nog even een 2.35:1 frame erin tekenen als je van plan bent veel cinemascope films erop te gaan kijken. Dan zal je zien wat je echt overhoudt aan beeld.

Het beste antwoord

Iedere Nederlander wil graag een flinke TV kopen, want de grootte van de TV zegt natuurlijk iets over je status en vooral mannen hebben daar last van. ;)

Mijn advies: Benader het eens vanuit kwaliteit van het TV kijken en niet vanuit de grootte van het scherm. Ik vond bijbehorende rekenmachine op het internet, waar je wat kunt spelen met schermgroottes en kijkafstand. Hier wordt gesproken van een minimum kijkafstand en een maximum en er wordt op een wetenschappelijke manier naar gekeken: Als je te ver van de TV af zit, mis je details.

Ik heb wat getallen in de rekenmachine gegooid en het is de vraag of je wel 5 meter van je TV af moet willen zitten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je 'm ruim op vijf meter hebt dan zal het geen probleem zijn, als je meer richting de vier gaat dan moet je te actief kijken om het goed te kunnen volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me persoonlijk verschrikkelijk, dan is tv kijken toch niet ontspannend meer? Maarja, zal wel verschillen per persoon.
Wij hebben een 55 inch samsung lcd en zitten ook op 4,5 m afstand. Helemaal geen probleem, kleine tekst is ook goed te lezen. Overigens een prima merk wat je hebt uitgezocht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 'regel' is dat de kijkafstand 4x de breedte van de tv is. Zo zeggen de verkopers het.
Gaat er natuurlijk om wat je zelf prettig vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4x de diagonale breedte houden wij altijd aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah! Klopt, diagonaal was t. Bedankt voor je aanvulling! :-)
Samen komen we er wel...
Ik heb ook een 55" samsung lcd en niet eens een afstand van 5 m. Maar alles is prima te volgen. En HD kijken is natuurljk lekker scherp.