Is een persoonlijk alarm schadelijk voor het gehoor?

Toegevoegd na 17 minuten:
De bedoeling van de vraag is eigenlijk waarom men een persoonlijk alarm aanschaft, terwijl ze zelf bij activatie direct gehoorbeschadiging oplopen.

Even google levert op dat een persoonlijk alarm 130dB produceert.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Als dat alarm 100 decibel of harder geluid geeft, kan dat inderdaad. Dat is ongeveer de grens waarbij er acute gehoorschade kan optreden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Even gegoogled: de meeste alarms lijken geluid van 100 decibel of harder te geven.

Het is natuurlijk ook een afweging: om effectief te zijn, moet het geluid natuurlijk ook wel écht afschrikwekkend hard zijn.

Mijn rookmeter en CO-meter geven ook geluid waardoor gehoorschade kan optreden. En dan moet je die krengen nog zo af en toe testen ook. Maar als ik half in zwijm lig door koolmonoxidevergiftiging, is het wel zo fijn als het geluid hard genoeg is om me daar nog uit te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is een zeer hard geluid. Maar wat gebruik je het nou? Hopenlijk nooit. En als je het nodig hebt in akelige situties, dan liefst zo hard mogelijk. Want dat is de functie van dit alarm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk. Maar wordt je overvallen en activeer je het, dan heb je zelf direct gehoorschade opgelopen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is natuurlijk wel schade en schade hè? Ja, bij zulk hard geluid kan er schade optreden. Maar dat wil niet zeggen dat dat ernstige schade zal zijn. Je gehoor loopt tijdens je leven sowieso schade op. Het wil helemaal niet zeggen dat die ene keer dat je het alarm activeert merkbare invloed zal hebben. Een avond discotheek of een gemiddeld concert zijn een stuk schadelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt SuzyQ!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gdanon, dat valt wel mee hoor. Hopenlijk hoef je hem nooit te gebruiken. Ik test het af en toe of de battery het nog wel doet. Geen problem mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk zal je er steeds beter tegen kunnen:-)