Hoe werkt een universele afstandsbediening?

Ik heb hier wel 7 afstandbedieningen en hoor wel eens over universele afstandsbedieningen, maar hoe werkt dat dan?

Hoe weet dat universele ding dan welke apparatuur ik allemaal heb?

En dat niet als ik op PLAY druk, zowel de cd speler als de videorecorder en de harddiskrecorder gaan spelen...

Toegevoegd na 1 minuut:
Is het radiografisch of infarood?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie goede vraag plus 1

Het beste antwoord

Universele afstandsbedieningen zijn over het algemeen infrarood. Die kunnen zelf een infrarood signaal opzetten en uitsturen. Ook kunnen de duurdere modellen ze inleren vanaf het oorspronkelijke afstandsbediening.
Vaak hebben ze al een hele database met verschillende apparaten en modellen.
Als een universele afstandsbediening eenmaal is ingeleerd, kies je een knop voor een apparaat en de afstandsbediening geldt dan voor dat apparaat.

Ik heb zelf een Logitech Harmony en die werkt iets anders. Die programmeer je helemaal via de computer/internet en daarbij kies je een activiteit. Bijvoorbeeld televisie kijken. Dan zal de afstandsbediening alle benodigde apparaten aanzetten en instellen. Dus televisie aan, maar ook de stereo voor het geluid (als je dat wilt). De knoppen voor de volume gelden dan voor de stereo en de andere knoppen voor de televisie.
Wil je een andere activiteit, zoals mp3 luisteren. Dan gaat de televisie uit, maar de stereo blijft aan, alleen een andere input op de stereo. De mp3 speler gaat aan en kan je zelfs al direct aanzetten voor afspelen.
Geheel te programmeren.
In het begin is de Harmony wel ingewikkeld in programmeren, maar werkt het uiteindelijk is het gemak super.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij de meeste universele afstandsbedieningen krijg je een beschrijven met bijna alle televisies nl; merk en dan wel type enz. En daar door reageert ie op alleen dat. Maar somige ( zo'n 1 heb ik nu) kun je niet instellen die reageerd gewoon overal op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze werken via infrarood en moet je leren welke apparaten dat je ermee wilt bedienen. Dit doe je d.m.v. codes of in het geval van de logitech harmony met een usb kabel aan je computer. Wanneer dit gebeurt is kun je alle basisfuncties bedienen met die afstandsbediening zonder verschillende apparaten tegelijkertijd te bedienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een universele afstandbediening heeft meestal een knopje of een aantal standen voor TV/Audio/DVD/etc. om er voor te zorgen dat je niet alle apparaten tegelijk aanzet :P (Blijkbaar hebben de meeste apparaten dus een soort van eigen frequentie)

Er zijn ook universele afstandbedieningen die je eerst tegenover een andere afstandbediening moet leggen, waarna je dan op beide apparaten op hetzelfde knopje drukt. Zo kan de universele afstandbediening dan hetzelfde signaal van de andere registreren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een universele afstandsbediening werkt anders dan die je bij een apparaat krijgt. Je moet aangeven welke apparaten je hebt en welke activiteiten je gebruikt.

Een activiteit kan bijvoorbeeld zijn 'dvd kijken'. Je programmeert dan

tv aan
tv op ingang 'video'
dvd speler aan
dvd lade open
- alle andere apparaten (de ab weet welke dat zijn) uit zetten

Zo programmeer je alle activiteiten en kun je met 1 druk op de knop starten wat je wilt.

Enig nadeel is dat de ab ervan uit gaat dat de apparaten in standby staan (ding kan natuurlijk geen aan/uit knop indrukken) en dat gebruikt onnodig stroom. Maar ook dat is op te lossen met een standby killer.
paulus811
13 jaar geleden
Je hoeft in principe niet bang te zijn dat je apparaten allemaal reageren op de universele afstandsbediening-- die zendt gewoon hetzelfde infraroodsignaal uit als je losse afstandsbediening... En ik neem zomaar aan dat je TV nu ook al niet reageert op de afstandsbediening van bijvoorbeeld je DVD-speler :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een van de beste universele afstandbedieningen, de Logitech Harmony, die kun je programmeren voor elk apparaat!
Kort gezegd is het dus in feite een klein computertje.