Waarom is de vrije ether radio ontvangst regio het Gooi zo beroerd??

Ik krijg zelfs twee zenders op één frequentie. Ik heb goede radio's maar sinds enkele jaren is het slecht radioluisteren. Ik heb mij laten vertellen dat de vele commerciéle zenders de boel verdrukken maar dat kan toch niet het geval zijn??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel herkenbaar wat je schrijft, op mijn Philips radio is het nog aardig te doen maar op een goedkoop ding is het lastig.
Wat me wel opvalt is dat de autoradio en mijn GSM er totaal geen last van hebben. Misschien toch betere kanaalscheiding?

Het beste antwoord

Tot 2003 was de ether-ontvangst in Nederland goed te noemen. Al lang daarvoor begonnen de commerciële zenders een opstand tegen het Agentschap Telecom, omdat ze vonden dat ze gediscrimineerd werden: de publieke omroep was overal goed te ontvangen en hun zenders niet. De overheid beweerde dat er niet meer zenders op de FM-band pasten, de commerciëlen pikten dat niet en dwongen hun eigen onderzoek af. Het is ze gelukt om een plaats te krijgen via de operatie Zerobase, die in 2003 zijn beslag kreeg. Daarmee kregen we een overvolle ether. Een gewone draagbare radio kan er in veel gevallen niet tegen op, de zenders storen elkaar en berg je als er een speciale weersomstandigheden zijn (hogedrukgebieden en zo) dan is het helemaal puin.
Nog erger wordt het als je in de buurt van een zendtoren woont. (in het Gooi staat ie in het Mediapark)
Dan wordt de eerste trap van je arme radiootje zo overstuurd, dat ie er helemaal niks meer kan bakken.
Kortom: dit gaat niet meer veranderen. Je zult via de kabel moeten gaan luisteren of via internet.
(Hieronder de zendtoren Hilversum waar de bliksem inslaat)
AWM
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Oversturing van de ingangstrap van je radio kan een probleem zijn als je dicht bij een zender zit.

In -bijna- alle gevallen duidt slechte ontvangst op een slechte antenne, of een minder goede ingangstrap van je radio: in maar weinig radio's met digitale afstemming zitten (goede) voorafstemfilters en daardoor krijgt je radio heel wat voor zijn kiezen.

Antenneversterkers zijn wat dit betreft uit den boze!! Net als de kabel in de meeste plaatsen.

Je zegt "goede radio's" te hebben maar je geeft niet aan of het draagbare radio's betreft en wat voor antenne je gebruikt.
Tip: plaats een (richt)buitenantenne en richt die op je favoriete zendmast. Als je nog een stap verder wilt gaan maak je de antenne draaibaar: je zult -in positieve zin- niet weten wat je hoort.