Als een koelkast buiten staat terwijl het vriest, en de omgevingstemperatuur dus kouder is dan de koelkast, Komt er dan warme lucht uit?

Zoals de vraag, Een koelkast... komt daar warme lucht uit als je deze in een omgevingstemperatuur zet die kouder is dan de koelkast zelf?
De koelkast stel je meestal in tussen de 3 en 7 graden celcius. Als het buiten -10 is, voelt het dan alsof er warme lucht uit komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das inderdaad een nadenker.
hoe ben je daar zo opgekomen?

Het beste antwoord

Om het compressie en verdampingssysteem goed te laten werken moet er buiten de koelkast voldaan worden aan een paar omgevings eisen. 1 daarvan is de buitentemperatuur.

Zou je een koelkast willen laten werken bij vrieskou dan zal er met een andere vloeistof gewerkt moeten worden. Kan overigens wel.

Echter, de koelkast kan niet verwarmen in de kast tot +4 als het buiten kouder is. Dat vraagt een ander ontwerp. (compressie in de koelkast, verdamping er buiten).
Het kan wel getuige het bestaan van warmtepompen voor huisverwarming die zomers het huis juist kunnen koelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maarre, kan het kwaad als mijn vriezer nu in de schuur staat waar het -7 is? Kan een vriezer bevriezen?
Als mijn spullen maar bevroren blijven vind ik het best (ligt alleen brood in nu)

Andere antwoorden (4)

Nee, een koelkast doet niets als de omgevingstemperatuur lager is dan b.v. 10 graden celcius.

Dus een koelkast in de rieskou zal afslaan en zal van binnen net zo koud worden als van buiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zal je het verschil in temperatuur wel merken als je de koelkast opendoet.

Dat is hetzelfde als je bijv. door de kou heen hebt gefietst en je handen gaat wassen met koud water, dan lijkt het soms net alsof het water warm is ook al is dit niet het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan gaat de koelkast niet aanslaan en zal de omgevingstemperatuur op de duur ook de temperatuur in de koelkast zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moderne koelkasten en vriezers werken niet als ze in vrieskou staan.
Dus zal het uiteindelijk dezelfde temperatuur zijn als buiten.

Vroeger zat er freon in koelkasten, maar dat mag niet meer de vervanger werkt niet in temperaturen lager dan circa 4 graden.