Een compressor is er om lucht te comprimeren (samenpersen). Het aandrijven van de compressor kost veel vermogen. Ik ken alleen vrachtwagens met een mechanisch aangedreven compressor, en daar is de samen geperste lucht voor de luchtvering, de luchtbekrachtigde remmen, de luchtgeveerde stoelen en vele andere pneumatisch bediende ventielen/instrumenten.
Veel verbrandingsmotoren hebben tegenwoordig een turbocompressor, welke door de uitlaatgassen aangedreven wordt en een overdruk tot ongeveer 2 bar op het inlaatsysteem zet.
Deze lucht is heet, omdat de turbo in het uitlaatsysteem zit. Om dit te ondervangen wordt een intercooler geplaatst, vóór de radiateur, zodat de inlaatlucht eerst teruggekoeld wordt, vóórdat deze naar de verbrandingskamer gaat.
Terugkoelen van de inlaatlucht is belangrijk, omdat er dan per volume-eenheid meer zuurstof de motor in gaat en daardoor meer brandstof kan worden toegevoegd, wat dan weer een hoger vermogen genereert.
jc54
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het toevoegen van meer lucht zodat er een betere sterkere verbranding ontstaat. dus meer vermogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een motor op volle toeren draait b.v. 6000 omwentelingen per minuut dan heeft het gas maar een vierhonderdste van een seconde om de cilinder te vullen.
Dat is te weinig tijd om de cilinder helemaal te vullen, als een compressor het gasmengsel vast onder druk zet raakt er in ieder geval meer brandbaar gas in de cilinder. Als de cilindervulling beter is zal de motor beter presteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een compressor in een verbrandingsmotor in grote lijnen vergelijken met een turbo!
Een turbo is ook een soort van compressor.

De functie van een compressor is om het mengsel van brandstof en zuurstof onder druk in de cilinders te spuiten!

Dit geeft meer kracht, maar kan ook kosten besparend zijn op het brandstof verbruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat eem compressor ongeveer zo werkt als een turbo is nu denk ik wel duidelijk.

Om een motor meer vermogen te geven, moet het mengsel van lucht en brandstof snel in de cilinders zien te krijgen. Brandstof is meestal geen probleem maar de lucht kan niet meer snel genoeg aangezogen worden (atmosferische/'normalle' motoren. Ga je dat onder druk doen, kan je vervolgens WEL meer brandstof toevoegen.

Men spreekt ook wel over drukvulling.
Groot verschil tussen turbo en compressor is dat de Turbo afhankelijk is van de uitlaatgas druk.
Je motor moet al een redelijk toerental draaien om een beetje druk te hebben. Dit wordt dan ook een turbogat genoemd. Lichtere turbo's zorgen ervoor dat ze al bij een lagere toerental werken. Soms zie je ook een grote en een kleine turbo.
Allemaal met als doel het turbogat te verkleinen.

Een compressor daarentegen wordt aangedreven door de motor zelf (verbinding met de krukas).
Hierdoor heb je al meteen veel vermogen vanuit elk toerental.
Compressormotoren zie je voornamelijk bij Mercedes en de sommige Volkswagen motoren.