Mag een winkelier jou (volwassene, volledig handelingsbekwaam) weigeren iets te kopen?

Hij heeft een vaatwasser die ik wil kopen, deze is elders niet goedkoper te krijgen. Nu wil de winkelier dat apparaat niet aan mij verkopen ''wegens dingen uit het verleden''. Die 'dingen' hadden niets met betalen oid te maken, voor de goede orde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verkopen bedoel je neem ik aan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt
paulus811
13 jaar geleden
Ik zou daar geen cent willen uitgeven. Tegenwoordig hebben vooral de grotere ketens een prijsgarantie en krijg je het prijsverschil vrijwel altijd als korting. Een ander dat ding laten kopen kan wel, maar als je garantie nodig hebt zie je dat bedrijf alsnog. Weer gedoe. En waar laat je m in dat geval afleveren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Cath, het is m.i. echt wel kopen. Hij weigert jou (om ) iets te kopen. Lijkt me correct Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grinnik... je hebt gelijk. Met je ogen is nog niets mis Loomseekje.
zondag
13 jaar geleden
Keelmoosje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan hebben we ook nog Meelkoosje.

Het beste antwoord

Mij lijkt het niet dat een winkelier dat mag weigeren.

Een winkelier doet een aanbod door het artikel te koop aan te bieden in zijn winkel. Op het moment dat jij op het aanbod ingaat heb je een overeenkomst (dat jij bedrag X zult betalen waar hij jou produkt Y en bijbehorende garantie(s) voor levert).

Moreel gezien vind ik het vreemd en afkeurenswaardig, een winkelier zou het wat mij betreft zelf mogen beslissen, maar ik denk dat gezien de wet en de gangbare praktijk de winkelier geen poot heeft om op te staan.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij deze een nadere toelichting op mijn antwoord.

Volgens Burgerlijk Wetboek, boek 6, artikel 217 komt een overeenkomst tot stand: "...door een aanbod en de aanvaarding daarvan."

Het is mijn standpunt dat een winkelier door een ieder toegang te verlenen tot zijn pand (tijdens openingstijden en behoudens mensen die geweigerd worden, bijvoorbeeld wegens eerdere winkeldiefstal) een openbaar aanbod doet tot het aangaan van een overeenkomst.

Hij biedt dus in het openbaar artikel X aan waar prijs Y bij hoort, hij verplicht zich daarbij dus om artikel X voor prijs Y te verkopen. Op het moment dat een klant tegen de verkoper zegt dat hij het produkt wil kopen komt een overeenkomst tot stand (aanbod en aanvaarding).

Een aanbod valt onder voorwaarden te herroepen, maar ik zie zo niet in welke rechtsgronden de winkelier zou hebben om selectief aan klant A te weigeren en het klant B wel toe te staan te aanvaarden, dit tenzij hij vantevoren duidelijk had gemaakt dat het aanbod niet voor iedere klant geldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, een winkelier mag weigeren een klant iets te verkopen, maar meestal heeft hij alleen zichzelf er maar mee.
(Als ik in het verleden een aanvaring met een winkel heb gehad, dan zou ik er sowieso niet meer naar terug gaan).

Jij hebt dan slechte ervaringen met die winkel en gaat daarover praten, diegenen die het van jou horen vertellen het weer verder.
Kan negatieve reclame voor de winkelier zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan laat je iemand anders toch dat ding halen .
dan kan hij niet weigeren .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je gewoon betaald kan hij je het niet weigeren...je betaald toch!!
dat hij met jou persoonlijk iets heeft moet los staan van zaken die hij doet...
ik was nog niet eens meer gegaan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wil diegene die de min heeft gezet ook even toelichten waarom...zou wel netjes zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus terug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Volgens mij kan een winkelier wel weigeren, hij heeft geen verkoopplicht. Vraag is alleen WAAROM hij niet wil verkopen en is er evt (in een rustig gesprek) iets op te helderen mbt het verleden?

Je bent (mogelijk had je dat toen niet zo door) blijkbaar echt in zijn verkeerde keelgat geschoten ooit, dit geeft hem toch ook financieel nadeel dus hij is óf heel gekwetst of boos of kan zich niet over "ouwe koeien" heenzetten, dan hebben jullie dus allebei pech, de één geen apparaat, de ander geen geld
13 jaar geleden
Mediamarkt verkoopt volgens eigen zeggen ook tegen de laagste prijs (prijs garantie).
Loop daar eens binnen en kijk of die dat ding ook hebben.
Meldt daarna dat ie elders voor bedrag x te koop staat.

ps als een winkelier niet wil leveren is het duurder om hem via de rechter te dwingen dan even elders bij bcc of mediamarkt te kijken. Ondanks dat mi. de winkelier hier zijn boekje te buiten gaat ...gegeven de info uit je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, goed advies lijkt me om deze winkel toch maar links te laten liggen, tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit verschil.
Er bestaat geen enkele verkoopplicht. De winkelier hoeft jou dus niets te verkopen. Overigens mag hij je niet weigeren om de winkel te bezoeken. Dat mag alleen de rechter.

Maar is het niet heel simpel? Als je die winkelier dwingt je dat ding te verkopen, en je krijgt dus je zin, dan is en blijft die winkelier nog wel het allereerste aanspreekpunt, als er iets misgaat met die vaatwasser. Je hebt dan weliswaar alle rechten omtrent garantie, maar realiseer je wel, dat dat dan een enorm gedonder tot gevolg zal hebben.

Betaal een paar tientjes meer, en ga naar een winkel die jou die vaatwasser graag verkoopt. Je startpunt is dan een goede verhouding verkoper-koper en daar kun je alleen maar profijt van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is zo Bierdopje.
Op de een of andere manier is een winkel gewoon een openbare ruimte, net zoals de bibliotheek. Er hangen in winkels nu eenmaal geen bordjes wie er wel en niet naar binnen mogen. Iedereen mag een Albert Heijn binnenlopen, zelfs zonder iets te kopen. Ik herinner mij een zaak van een aantal jaren geleden; in een supermarkt was een vrouw al voor de 3e keer betrapt op het stelen van spullen. De eigenaar van de winkel liet de vrouw toen niet meer toe in de winkel.
De vrouw nam een advocaat in de arm. En het kwam voor de rechter. Ik kan me niet meer herinneren hoe het afliep, maar ik kan me mijn verbazing nog wel herinneren, dat een advocaat zich daar voor leent. Want het lijkt mij redelijk dat die winkelier het zat was :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mesher, dat een winkelverbod, bijvoorbeeld bij winkeldiefstal ook niet zomaar mag worden afgegeven door de winkelier op eigen houtje is iets waarvan ik me bewust ben, Ik vind de situatie onterecht, een winkelier zou wat mij betreft gewoon de toegang moeten kunnen weigeren (selectief en mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan). Het ontbreken van verkoopplicht zoals je het stelt in je antwoord is echter iets waar ik meer problemen mee heb. Stel ik werk in een winkel en ik verkoop CD-spelers, jij ziet de CD-speler staan met de prijs erop van 100 euro. Jij vindt het een goed aanbod, je pakt de doos, zet deze op de kassa neer en vraagt te mogen afrekenen. Ik zeg: "Nee, sorry, die CD-speler is gereserveerd voor mijn neef die morgen langskomt om hem te kopen." Gaat er dan bij jou niet een belletje rinkelen dat er iets niet klopt? Ik betoog dus dat ik als winkelier in de voorbeeldsituatie het artikel uit de schappen had moeten halen (mijn aanbod intrekken dus) of er een bordje bij had moeten zetten (voorwaarden verbinden aan het aanbod), anders is weigering echt niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mlodewijk, heel interessant wat je schrijft. We hebben hier denk ik te maken met de strikt juridische regels en de regels wat eigenlijk wel en niet kan/mag. In het geval van de cd-speler, staat de winkelier volledig in zijn recht, maar hij is wel een idioot. Want als zoiets wordt gemeld bij b.v. de consumentenbond, Radar of Kassa, zou dat bijna het einde betekenen van zo'n winkel. De winkelier zal dus (hoewel hij in zijn recht staat) dit nooit doen, omdat hij hiermee zijn eigen winkel en klandizie om zeep helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar in het geval van de CD-speler heb ik toch een aanbod gedaan dat jij dan vervolgens aanvaard? Ik heb het aanbod niet (tijdig) herroepen, de situatie is niet op een vergissing mijnerzijds gebaseerd, ik ben geestelijk bekwaam om het aanbod te doen etc. (er zijn nog een aantal voorwaarden). Het lijkt me dan ook dat ik niet onder het verkopen van de CD-speler uitkom. Wat overigens niet wil zeggen dat het om de door jou gegeven redenen ook een slecht idee is voor mij als winkelier om zo te handelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker, die winkelier heeft door een prijs te zetten bij die CD speler, en jou in de winkel toe te laten, duidelijk te kennen gegeven, dat hij jou die CD speler wil verkopen.
Als die winkelier vervolgens weigert om jou dat ding te verkopen, dan is dat stom, asociaal, of misschien wel bedrog. We zijn het er dus over eens, dat die winkelier helemaal fout zit. Maar het probleem is hier, denk ik, dat niet alles wat fout, asociaal of hoe je het ook noemen wilt, bij wet geregeld is. Bij wijze van spreken, als je de politie erbij haalt, lukt het waarschijnlijk ook niet. Wat ik me wel zou kunnen voorstellen, is dat (in theorie) je de rechter hier over laat oordelen, en dat je dan alsnog je cd speler voor die prijs krijgt. Maar als je het voor de rechter brengt, wil dat ook al zeggen, dat de wet er niet duidelijk over is. M.a.w. ik geloof niet dat er ergens een wettekst is te vinden, die duidelijk zegt, dat een winkelier jou alle spullen die hij aanbiedt, verplicht is te verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat precies een aanbod is wordt (voor zover ik het nu heb kunnen nagaan) inderdaad niet duidelijk in de wet aangegeven. Wel is er veel rechtspraak over en hoewel die hier in Nederland niet de status van wet heeft (zoals bijvoorbeeld in veel common law landen wel het geval is) wordt uit die rechtspraak toch wel duidelijk wat een aanbod is. Dat de politie er weinig mee zal kunnen zou me overigens niets verbazen, ik denk inderdaad ook dat de civiele rechter hier de aangewezen partij is. Of je dat moet willen in deze situatie is de vraag inderdaad.