Mag een winkelier jou (volwassene, volledig handelingsbekwaam) weigeren iets te kopen?

Hij heeft een vaatwasser die ik wil kopen, deze is elders niet goedkoper te krijgen. Nu wil de winkelier dat apparaat niet aan mij verkopen ''wegens dingen uit het verleden''. Die 'dingen' hadden niets met betalen oid te maken, voor de goede orde.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mij lijkt het niet dat een winkelier dat mag weigeren. Een winkelier doet een aanbod door het artikel te koop aan te bieden in zijn winkel. Op het moment dat jij op het aanbod ingaat heb je een overeenkomst (dat jij bedrag X zult betalen waar hij jou produkt Y en bijbehorende garantie(s) voor levert). Moreel gezien vind ik het vreemd en afkeurenswaardig, een winkelier zou het wat mij betreft zelf mogen beslissen, maar ik denk dat gezien de wet en de gangbare praktijk de winkelier geen poot heeft om op te staan. Toegevoegd na 1 uur: Bij deze een nadere toelichting op mijn antwoord. Volgens Burgerlijk Wetboek, boek 6, artikel 217 komt een overeenkomst tot stand: "...door een aanbod en de aanvaarding daarvan." Het is mijn standpunt dat een winkelier door een ieder toegang te verlenen tot zijn pand (tijdens openingstijden en behoudens mensen die geweigerd worden, bijvoorbeeld wegens eerdere winkeldiefstal) een openbaar aanbod doet tot het aangaan van een overeenkomst. Hij biedt dus in het openbaar artikel X aan waar prijs Y bij hoort, hij verplicht zich daarbij dus om artikel X voor prijs Y te verkopen. Op het moment dat een klant tegen de verkoper zegt dat hij het produkt wil kopen komt een overeenkomst tot stand (aanbod en aanvaarding). Een aanbod valt onder voorwaarden te herroepen, maar ik zie zo niet in welke rechtsgronden de winkelier zou hebben om selectief aan klant A te weigeren en het klant B wel toe te staan te aanvaarden, dit tenzij hij vantevoren duidelijk had gemaakt dat het aanbod niet voor iedere klant geldt.

Ja, een winkelier mag weigeren een klant iets te verkopen, maar meestal heeft hij alleen zichzelf er maar mee. (Als ik in het verleden een aanvaring met een winkel heb gehad, dan zou ik er sowieso niet meer naar terug gaan). Jij hebt dan slechte ervaringen met die winkel en gaat daarover praten, diegenen die het van jou horen vertellen het weer verder. Kan negatieve reclame voor de winkelier zijn.

dan laat je iemand anders toch dat ding halen . dan kan hij niet weigeren .

als je gewoon betaald kan hij je het niet weigeren...je betaald toch!! dat hij met jou persoonlijk iets heeft moet los staan van zaken die hij doet... ik was nog niet eens meer gegaan..

Volgens mij kan een winkelier wel weigeren, hij heeft geen verkoopplicht. Vraag is alleen WAAROM hij niet wil verkopen en is er evt (in een rustig gesprek) iets op te helderen mbt het verleden? Je bent (mogelijk had je dat toen niet zo door) blijkbaar echt in zijn verkeerde keelgat geschoten ooit, dit geeft hem toch ook financieel nadeel dus hij is óf heel gekwetst of boos of kan zich niet over "ouwe koeien" heenzetten, dan hebben jullie dus allebei pech, de één geen apparaat, de ander geen geld

Mediamarkt verkoopt volgens eigen zeggen ook tegen de laagste prijs (prijs garantie). Loop daar eens binnen en kijk of die dat ding ook hebben. Meldt daarna dat ie elders voor bedrag x te koop staat. ps als een winkelier niet wil leveren is het duurder om hem via de rechter te dwingen dan even elders bij bcc of mediamarkt te kijken. Ondanks dat mi. de winkelier hier zijn boekje te buiten gaat ...gegeven de info uit je vraag.

Er bestaat geen enkele verkoopplicht. De winkelier hoeft jou dus niets te verkopen. Overigens mag hij je niet weigeren om de winkel te bezoeken. Dat mag alleen de rechter. Maar is het niet heel simpel? Als je die winkelier dwingt je dat ding te verkopen, en je krijgt dus je zin, dan is en blijft die winkelier nog wel het allereerste aanspreekpunt, als er iets misgaat met die vaatwasser. Je hebt dan weliswaar alle rechten omtrent garantie, maar realiseer je wel, dat dat dan een enorm gedonder tot gevolg zal hebben. Betaal een paar tientjes meer, en ga naar een winkel die jou die vaatwasser graag verkoopt. Je startpunt is dan een goede verhouding verkoper-koper en daar kun je alleen maar profijt van hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100