Moet je op een fiets met een naaf dynamo ook harder trappen om het licht te laten branden ?

ik kan me moeilijk voorstellen dat je zo'n naafdynamo ook uit en aan kunt zetten en die ouderwetse dingen liepen behoorlijk zwaar als je hem aan had staan
en ik zie bijna alle nieuwe fietsen zo'n moderne versie hebben

Toegevoegd na 5 uur:
graag antwoord van mensen die met zo'n ding fietsen want ik begrijp het principe wel dat om energie optewekken er energie nodig is maar het viel mij op dat ik soms mensen overdag met een moderne fiets met naafdynamo met licht aan zie fietsen nu begrijp ik ook het basis pricipe van een dynamo wel spoelen en magneten die langs elkaar heen gaan maar in een draaiende wielnaaf zit die beging al en het lijkt me stug dat je die naafdynamo uit kunt zetten hij zit namelijk in het wiel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Hoi Ipzy,

Onze bedrijfsfietsen hebben in de nieuwe modellen een dergelijke dynamo zitten. Werken vrijwel storingsvrij, kkan ik zeggen.
De fietsen hebben hun lamp altijd aan staan. Dus hoewel je misschien iets meer weerstand hebt dan bij een gelijke fiets zonder naafdynamo, merk je het verschil tussen licht aan en uit niet: Er is (bij de fietsen die ik wel eens leen) geen uit.

Overigens: De dynamo in de naaf zit dusdanig dicht op de as dat de extra weerstand minimaal is: Afremmen op de band heeft een grote 'arm' en derhalve een veel groter remmen effect dan in de naaf. Ik heb moeten navragen waar de uitknop zat, want ik dacht in eerste instantie dat de lamp op batterijen ging mbv bewegingsmelder, en vond het onnodig dat die overdag aan was (!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, de energie moet ergens vandaan komen.
Echter is het veel efficiënter dan de ouderwetse dynamo en de lampjes gebruiken ook nog een minder energie.
Of je het in de praktijk merkt is dus een tweede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alvast bedankt voor je antwoord
Een naafdynamo is veel comfortabeler dan een dynamo op de band. Ik weet niet of de naafdynamo minder storingsgevoelig is. Maar ik had vaak problemen met de bedrading naar de lampen. Groeten van een nieuweling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord ook al is het niet precies wat ik weten wil veel plzr op gv enne een plussie voor de moeite
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die bedrading zit er nog steeds....
Ja, alles wat extra aangedreven wordt door het in beweging zetten van de trapas kost ook extra energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt zelfs verschil in weerstand uit te maken of je stroom afneemt van zo'n naafdynamo of niet. Eerlijk gezegd merk ik helemaal geen verschil tussen een voorwiel met of zonder naafdynamo en 'aan' of 'uit' maar ik ben dan ook geen wielrenner die zich bezig houdt met fracties van seconden. Ik vind dit systeem absoluut aan te bevelen op alle fietsen die in het donker worden gebruikt, mits er ook een degelijke bedrading wordt toegepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je merkt wel een verschil, maar het is minimaal. Ik heb het vergeleken met 2 fietsen die ongeveer even zwaar beladen waren. Eentje met en eentje zonder naafdynamo. Die zonder naafdynamo rolde vanuit stilstand sneller een heuvel af dan die met naafdynamo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een naafdynamo bevat geen extra bewegende onderdelen die wrijving kunnen veroorzaken t.o.v. een conventionele naaf.
De enige extra weerstand moet dus veroorzaakt worden door het door de verlichting opgenomen vermogen. Voor de verlichting gebruikt men LED's die zo weinig vermogen opnemen dat ik het verschil niet kan voelen of ze aan of uit staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Domtic zegt wel verschil te constateren, maar even zwaar beladen fietsen zij nog geen identieke.