Waardoor gaan alle lampen knipperen?

Een paar dagen terug gingen opeens alle lampen in de huiskamer knipperen. Ze gingen niet aan en uit, maar steeds donker en dan weer fel en dat herhaalde zich. Hoe kan dat komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.5K

Antwoorden (4)

een lichte storing en of een zonne uitbarsting dat naar de aarde gaat
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door spoken, natuurlijk.
Was het toevallig halloween?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk een storing in de meterkast misschien dat je hoofdstop of je stoppen het binnenkort begeven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het ook bij jouw buren gebeurde, en ook bij andere mensen elders in je woonplaats, was het een storing in het (landelijke) elektriciteitsnetwerk. Er kan een kortsluiting zijn opgetreden, een hoogspanningskabel kan zijn gebroken, een grote generator kan zijn uitgevallen.

In die gevallen krijgen de overige elektriciteitscentrales het plotseling zwaarder: minder centrales moeten aan dezelfde vraag voldoen. Wat je dan ziet is het automatische opnieuw inregelen van het elektriciteitsnetwerk.

Als het alleen bij jou gebeurde, betrof het een storing in jouw installatie. Denk aan een net-niet-kortsluiting. Die kan bijvoorbeeld onstaan door vocht in de elektriciteitsleidingen, waardoor een bijna-kortsluiting ontstaat; door de daarbij geproduceerde warmte verdampt het water, waardoor de kortsluiting verdwijnt - tot de volgende waterdruppel de volgende bijna-kortsluiting veroorzaakt.

Ook is het mogelijk dat een heel zwaar apparaat werd ingeschakeld. Vooral bij oudere elektriciteitsaansluitingen kan dat een behoorlijke spanningsdaling veroorzaken - denk hierbij aan huizen van 1960 of eerder waarvan de elektriciteitsinstallatie en de aansluiting op het gemeentelijke elektriciteitsnet niet zijn gemoderniseerd. Veel van die huizen kunnen *in totaal* (dus als som van alle groepen) maximaal 25 A stroom trekken; kom je in de buurt van het maximum, dan daalt de spanning tot ver onder de normale 230 V.

Toegevoegd na 1 minuut:

Wat ook nog zou kunnen, maar je moet zelf maar zeggen of dat wel of niet realistisch is:

Als je een erg lage bloeddruk hebt, of een gezondheidsprobleem, en je zit op het randje van flauwvallen, kun je alle lampen om je heen meer en minder fel zien worden. Dat ligt dan niet aan die lampen, maar aan het feit dat je bijna aan het flauwvallen bent.

't Zou kunnen - maar het kan net zo goed onzin zijn. Dat zul je zelf moeten beoordelen.
Cryofiel