heb ik recht om mijn geld terug te eisen bij tegenvalende oortjes?

Vandaag heb ik mijn oude oortjes teruggebracht naar de winkel omdat deze kapot waren gegaan. Nu heb ik ze ingeruild voor nieuwe oortjes van €100. Echter zijn deze oortjes zeer gebruiksonvriendelijk en werkt niet goed met mijn smartphone (geluid valt soms weg en veel haperingen) heb ik recht om mijn geld terug te eisen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Powergen
8 jaar geleden
Zolang jij het in de winkel heb gekocht kun je niks eisen. Teruggave van geld is een gunst vanuit een winkel en niet een recht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is niet waar powergen.
In een aantal gevallen kan dat wel.
Deze zit een beetje op de rand. Gezien het product niet goed werkt, moeten ze hem vervangen of repareren. Aangezien het product ook in gebruik tegenvalt, is het een beetje afhankelijk van hoe de winkeleigenaar daar tegenover staat.
Als ik m'n klant tevreden wil houden, dan zou ik een vervangend product aanbieden en anders het geld terug. Want als er niks bij zit wat aan jouw eisen voldoet heb je feitelijk ook niks aan een tegoedbon.
Er zijn in ieder geval wel degelijk situaties waarin de consument recht heeft op geld terug.
paulus811
8 jaar geleden
Als het geluid hapert is het gewoon een defect. Vraag is natuurlijk of dat aan de oortjes of telefoon ligt en als blijkt dat het de oortjes zijn, zal de winkelier waarschijnlijk een nieuwe set oortjes geven. Maar dat lost niet je probleem helemaal op, want de nieuwe zullen net zo gebruikersonvriendelijk zijn, maar alleen niet haperen. Overigens zal het lastig zijn om ze terug te geven op alleen het 'gebruikersonvriendelijk' zijn. Vanwege hygiene zijn ze eigenlijk niet meer verkoopbaar en zit de winkelier met een schadepost. Probeer ze eens in een ander apparaat, dan weet je in ieder geval wat het haperen veroorzaakt.

Het beste antwoord

Juridisch heb je recht op een goed product. Als dat niet zo is dient de verkoper het te herstellen of, als dat niet kan, een nieuw product te geven. Een product is goed als het voldoet aan het conformiteitsvereiste. Dat wil zeggen: het heeft de eigenschappen die een consument in redelijkheid kan verwachten, gelet op alle omstandigheden. Als het heel goedkoop was liggen de eisen wat lager, bijvoorbeeld.
Het is iets anders als je een product hebt gekocht dat niet goed compatibel is. Dan zou je je kunnen beroepen op dwaling: je dacht dat dit het product was wat je zocht. En dus de koop ontbinden. Gelijk oversteken.
Heeft de verkoper je gezegd dat het prima zou werken in combinatie met je smartphone, dan geldt weer het bovenstaande.
Maar ga eens naar een advocaat voor dit bedrag, dan kun je alleen maar verliezen. Probeer er dus uit te komen in overleg. Ook de verkoper zal liever een tevreden klant hebben dan iemand die nooit meer terugkomt, en dat ook aan zijn vrienden vertelt.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan het niet terug eisen. Je kan wel een goed overleg een overeenkomst sluiten met de verkoper.
Je kan je geld pas terug eisen als het een ondeugdelijk product is. Onder een ondeugdelijk product verstaan we producten die niet volgens een normale levensduur meegaan. Dan heb je recht om het terug te eisen.