heb ik recht om mijn geld terug te eisen bij tegenvalende oortjes?

Vandaag heb ik mijn oude oortjes teruggebracht naar de winkel omdat deze kapot waren gegaan. Nu heb ik ze ingeruild voor nieuwe oortjes van €100. Echter zijn deze oortjes zeer gebruiksonvriendelijk en werkt niet goed met mijn smartphone (geluid valt soms weg en veel haperingen) heb ik recht om mijn geld terug te eisen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Juridisch heb je recht op een goed product. Als dat niet zo is dient de verkoper het te herstellen of, als dat niet kan, een nieuw product te geven. Een product is goed als het voldoet aan het conformiteitsvereiste. Dat wil zeggen: het heeft de eigenschappen die een consument in redelijkheid kan verwachten, gelet op alle omstandigheden. Als het heel goedkoop was liggen de eisen wat lager, bijvoorbeeld. Het is iets anders als je een product hebt gekocht dat niet goed compatibel is. Dan zou je je kunnen beroepen op dwaling: je dacht dat dit het product was wat je zocht. En dus de koop ontbinden. Gelijk oversteken. Heeft de verkoper je gezegd dat het prima zou werken in combinatie met je smartphone, dan geldt weer het bovenstaande. Maar ga eens naar een advocaat voor dit bedrag, dan kun je alleen maar verliezen. Probeer er dus uit te komen in overleg. Ook de verkoper zal liever een tevreden klant hebben dan iemand die nooit meer terugkomt, en dat ook aan zijn vrienden vertelt.

Je kan het niet terug eisen. Je kan wel een goed overleg een overeenkomst sluiten met de verkoper. Je kan je geld pas terug eisen als het een ondeugdelijk product is. Onder een ondeugdelijk product verstaan we producten die niet volgens een normale levensduur meegaan. Dan heb je recht om het terug te eisen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100