Was "vroeger" alleen de beperkte opslagruimte op een CD / VHS band de hindernis om HD films te kijken?

Ik lees namelijk dit op wikipedia (het gaat over de Blu Ray disc):

" Vanwege de hogere opslagcapaciteit past er veel meer data op, en daardoor is het mogelijk om er speelfilms op te zetten van High-Definition-kwaliteit (HD)"

Als dit vóór de Blu Ray Disc het enige probleem was, is dat toch heel simpel op te lossen door de film in delen te knippen en op meerdere CD's te zetten? Of op een losse harde schijf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is natuurlijk niet alleen de data drager die de hogere informatie-dichtheid aan moet kunnen, maar de opname apparatuur moet ook geschik zijn voor HD opnamen. Zelfs nu zien we op TV dat dat nog maar weinig het geval is. Naast Kunst & Kitsch ken ik maar weinig programma's die echt full HD zijn.

Daarnaast speelt de miniaturisering en snellere rekentijden van electronica een grote rol. Je kunt de informatie (de nullen en enen) van een dvd wel opknippen in tientallen cd's, maar de apparatuur moet het wel in de juiste snelheid kunnen lezen om het signaal in full HD op dat moment te kunnen weergeven. Een cd zou dan (stel) 500 keer per seconde moeten ronddraaien om alle info op de cd te lezen, dat kan een cd fysiek niet aan.

Ook de techniek om in meerdere lagen te lezen is nog vrij nieuw. Een blu ray disc heeft meerdere lagen waar informatie is opgeslagen. Een cd maar één. Ook zijn de 'putjes' (de nullen en enen) op een dvd veel kleiner.

Even voor het idee, zou je een cd vergroten tot het formaat van de aarde, dan zou een putje het formaat van een rijstkorrel hebben. En op één cd zitten zoveel putjes dat je dan 100 treinwagons met rijst zou kunnen vullen.

Ook harde schijven waren te traag voor het streamen van HD content, tegenwoordig kan het wel.

Conclusie, voor Blu Ray moet de hele keten van opname tot weergave full HD informatie kunnen verwerken. Door alleen voor de datadrager een alternatief te bedenken, mis je het grootste deel van de oplossing.
paulus811
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij draai je oorzaak en gevolg om. Vroeger was technisch gezien alleen maar analoge TV mogelijk, 50 Hz en de signalen via de ether (lucht) verstuurd. Daarmee was geen erg hoge kwaliteit mogelijk. Later kwamen daarvoor 100 Hz (en hoger), LCD/TFT/LED schermen, kabel en satelliet met digitale TV-signalen waardoor er veel hogere kwaliteit mogelijk is. Dit vereist dan ook iets beters dan de video tapes, dus CD's, DVD's en BluRay discs om de films op op te slaan. Dus hoe beter signaal de consument wil hoe hoger de opslagcapaciteit nodig is om bv een film op te slaan.

Let wel: als je een film precies op 1 DVD (4.7 Gb) past, dan heb je daar al 8 CD's (650Mb) voor nodig, dus dan wordt je ene film al 7x keer onderbroken door CD wisselingen. Dat wil niemand. Dus ja wat je voorstelt kan wel, maar werkt niet in de praktijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Mogelijkheid om films in HD op een schijf te zetten was maar 1 van de problemen. Ook al was gelukt ze konden het nog niet opnemen op HD en het zou ook geen gezicht zijn geweest op een zwart/wit televisie met lampen erin