Waarom is het breedbeeld formaat nog smaller geworden?

Toegevoegd na 12 minuten:
http://i397.photobucket.com/albums/pp60/samsung_hd_tech/AspectRatiosWidescreen.jpg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De 2.35:1 (of: 47:20) verhouding wordt gebruikt voor echte Cinemascope films in de bioscoop, dus als je die wil afspelen op je TV zonder dat er in gesneden moet worden of dat je zwarte balken krijgt, moet je TV wel deze verhouding hebben.
Daarnaast is het zo dat het voor de fabrikanten veel makkelijker is om CRT's (de oude TV's met dikke achterkant) te maken als de verhouding dicht bij1 ligt, dus 4:3 gaat prima, 16:9 nog net, maar 47:20 is kansloos. Met LCD en LED (platte dunne huidige TV's) heb je hier geen last meer van.
Vroeger had je volgens mij veel meer losse bioscoopfilms die nauwelijks of nooit op TV kwamen en aparte TV series en films, dus had je veel minder last van af en toe wat gesneden films of zwarte balken. Tegenwoordig met die 100-den TV kanalen die ook nog eens dag & nacht uitzenden, komen heel veel biosfilms ook op de TV en verdient het dus om je TV qua verhoudingen aan te passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat je de gebruikershandleiding van je afstandsbediening niet hebt doorgelezen misschien?

of misschien heb je een kleinere tv gekocht de laatste keer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de filmmakers een nog breder beeld wilden hebben.
Die kun je dus niet op een fatsoenlijke manier afspelen op je 16:9 TV. Het is niet anders.