Is digitenne digitaal?

Ik heb namelijk begrepen dat er meerdere frequenties op een kanaal zitten of andersom.
Is het niet gewoon een soort van mpeg?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, Digitenne is digitaal en inderdaad ook mpeg via de DVB-T codering. Maar digitaal is geen garantie voor kwaliteit - bij Digitenne is de kwaliteit van het beeld absoluut niet optimaal. Dat heeft te maken met de hoeveelheid zenders die men wil uitzenden en de beschikbare bandbreedte / mpeg compressie. Hoe meer zenders, hoe slechter het beeld per zender. Digitenne is van oorsprong bedoeld als vervanger voor de analoge sprietantenne als je op de camping zit - niet om er een 40 inch flatscreen op aan te sluiten. Wie thuis televisie wil kijken kiest voor een digitale kabel decoder (DVB-C), met niet alleen veel meer zenders maar juist ook een VEEL betere beeldkwaliteit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een frequentie heeft maar 1 kanaal. Een kanaal kan wel gedeeld worden door meerdere zenders, zo wordt bijvoorbeeld sport1.2 gedeeld met eredivisie live 2. Digitenne is digitaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De soort compressie zegt in dat opzicht niets.
Ja, Digitenne zendt enen en nullen uit, in tegenstelling tot de analoge TV-zenders die nu niet meer bestaan in Nederland.
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat analoge tv-zenders niet meer bestaan?
AWM
15 jaar geleden
Op 11 decmber 2006 zijn alle analoge TV-zenders in Nederland uitgezet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verzending via de lucht is gestopt, maar via de kabel wordt nog steeds analoog gedistribueerd hoor!
AWM
15 jaar geleden
Ja, maar dat wordt door de kabelmaatschappijen speciaal daarvoor analoog gemaakt. Je noemt het 'zenders' maar dat zijn het eigenlijk niet. Meer kanalen.
Ja, Digitenne is een digitale dienst die via de ether 23 digitale TV kanalen aanbied, overigens in een kwaliteit die sterk door de omgeving wordt beïnvloed.