Hoeveel kost het elektrisch verbruik van een digitale ontvanger?

Onze digitale TV-ontvanger staat altijd aan. Voor veel geld kan ik een kaartje kopen die zo in de TV kan, dat bespaart me dan de elektriciteit van de huidige ontvanger. Ik ben benieuwd hoelang het duurt dat ik 'm terugverdien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Op het plaatje onder het kastje staat hoeveel watts vermogen het apparaat verbruikt. Vermenigvuldig dit door de tijd dat hij aanstaat. Deel dit getal door 1000. Je hebt nu het aantal kilowatt-uur dat het apparaat verbruik. Deze eenheid is de eenheid waarmee elektriciteit wordt afgerekend. Op de website van je energieleverancier staat precies hoeveel 1 kilowatt-uur elektriciteit kost. Vermenigvuldig dit getal met het totale energieverbruik en voila, je hebt de kosten van het energieverbruik.

Dit verhaal is trouwens algemeen geldend. Je kunt de kosten van alle apparaten zo berekenen.

Toegevoegd na 24 seconden:
de tijd in uren, hé...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het antwoord hoe je de terugverdientijd kunt berekenen is al gegeven, maar ik heb voor dit probleem onlangs een 'standby killer' gekocht die alle aangesloten apparaten helemaal uit zet zodra ze in standby gaan (de stroom wordt verbroken).

Kijk wel uit, want soms moeten de ontvangers aan staan om EPG informatie binnen te halen maar als dat niet zo is kun je prima een standby killer nemen voor ong. 20 euro.

Dat is een stuk goedkoper dan de CAM module + card van 80 euro die jij waarschijnlijk bedoeld. Die geeft in bepaalde gevallen dan wel HD door (ned 1,2,3) en het grote voordeel is dat je de afstandbediening van de tv kunt blijven gebruiken.
paulus811
13 jaar geleden
Je kunt ook apparaatjes kopen, stroomverbruikmeters (vanaf pakweg 25 euro), die je in het stopcontact stopt, apparaat daar weer in stoppen en dan kun je aflezen wat het apparaat aan stroom verbruikt en zo kun je berekenen hoe lang het duurt voor je zo'n kaartje terugverdiend hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LET OP: UPC Digital werkt alleen met de UPC ontvangers. De kaart zal dan niet werken wanneer deze in de TV geschoven zal worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb Ziggo en een Sony Bravio tv, die er klaar voor is. Dus dat is niet het probleem.