Hoe kan iemand, die kabel tv maar geen internet heeft, tv kijken incl. programma opnemen?

Vroeger had men analoge televisie. Opnemen ging via een video- of dvd recorder. Daarna kwam de digitale mediabox met kabelaansluiting voor digitale tv. Nog later verdween analoge tv ontvangst. Toen werd men aangewezen op die mediabox. Opnemen d.m.v. een video- of dvd recorder is niet meer mogelijk. Kabelaar Ziggo had Cisco mediaboxen, maar die werken binnenkort niet meer.

een jaar geleden
2.4K
ronron1212
een jaar geleden
Je vraag is wt onduidelijk welke provider heb je dan?
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Het digitale tijdperk heeft ons zo in z'n greep dat analoog kijken/opnemen definitief niet meer mogelijk is. De combi internet/tv kijken is onlosmakelijk verbonden. Ik verlang ook nog wel eens terug naar die nostalgie van vroeger dusdanig veel dat ik maar vaker geen tv kijk. Ik heb ook geen abonnement
ronron1212
een jaar geleden
@BonBomvanJohn hoe kan je dan tv kijken?
Inekez1
een jaar geleden
@ronron, via npostart.nl en kijk.nl kun je gratis heel veel programma's zien zonder tv-abonnement. Je hebt er alleen een internetverbinding voor nodig. Je kunt zowel live kijken als programma's terugkijken, alleen niet onbeperkt in tijd en niet alle programma's.
ronron1212
een jaar geleden
@Inekez1 internet krijg je door een provider te hebben daar betaal je voor bij internet ontvang je ook je tv zenders. Alles bij elkaar hiervoor moet je een contract hebben met een provider dus ik weet niet wat jij onder tv abonnementen verstaat.
Inekez1
een jaar geleden
Bij een provider kun je kiezen tussen verschillende pakketten.
- alleen internet
- internet + tv
- internet + vaste telefoon
- alles-in-1 internet + tv + vaste telefoon Ook als je alleen voor internet betaalt, kun je toch tv kijken. Je hebt alleen minder zenders en minder mogelijkheden voor terugkijken. Uiteraard heb je dan wel een abonnement bij de provider, maar dat is dan een internet abonnement en geen internet+tv abonnement. Scheelt een paar honderd euro per jaar, dus best relevant.
ronron1212
een jaar geleden
@Inekez1 bij een provider heb je internet en tv altijd samen een geselecteerd tv aanbod verschild per provider. als je meer zenders wil betaal je meer.
Cryofiel
een jaar geleden
Onzin.

Tot voor kort had ik internet via een abonnement bij KPN. Daar zat geen TV bij. TV had ik via een abonnement bij Ziggo (via de coax-aansluiting in de muur). Daar zat geen internet bij.
ronron1212
een jaar geleden
@cyofiel lekkere dure oplossing. en onzin dus. Zeer zeker daar coax niet echt meer gebruikt wordt
Cryofiel
een jaar geleden
We hebben dan ook onlangs een andere oplossing gekozen.

Maar dat is een ander onderwerp dan het punt waarop ik reageerde.
LeonardN
een jaar geleden
"Zeer zeker daar coax niet echt meer gebruikt wordt"
Onzin.
Wordt nog steeds gewoon gebruikt. Sterker nog ALLES van Ziggo gaat over de COAX-aansluiting, zowel tv internet als bellen.
Wellicht ben je in de war met analoog(kabel) signaal.
SimonV
een jaar geleden
De grote verwarring. Veel mensen denken dat Ziggo geen coax meer gebruikt.
Ziggo: van de straatkast tot je huis ligt coaxkabel.
https://www.ziggo.nl/internet/glasvezel
ronron1212
een jaar geleden
@Leonardn Van straat kast tot huis is iets anders dan het landelijk gebruik van coax
Cryofiel
een jaar geleden
@LeonardN, @SimonV, inderdaad, klopt helemaal.

Bij mij thuis lag tot voor kort ook nog coax om het signaal van Ziggo verder te transporteren.

Maar goed, @ronron1212 komt wel vaker met onzinbeweringen, vaak erg kort door de bocht. En hij gaat (alweer...) niet in op mijn eerste opmerking in deze draad.
SingingCoyote13
een jaar geleden
@ronron1212 heb je de app PLEX (android (tv)/pc/windows store) al eens geprobeerd. via internet talloze gratis films en series (waaronder vaak ook nieuwe van de jaren 90 en 00s). geen abonnement nodig, kan wel. is ad gedreven maar de ads zijn maar 1 minuut per 10-15 minuten het valt reuze mee, is zelfs minder storend dan via normale tv. daarnaast heb je ook nog pluto tv heeft ook honderden kanalen gratis maar niet overal toegestaan (is iptv, wel legaal en ad gedreven). ik zit er over te denken om ook misshien mijn tv abo op te zeggen, want eigenlijk 99% van de dingen die ik bekijk is via internet op dit moment, eigenlijk doe ik alleen sochtends nieuwsberichten via tv bekijken.
LeonardN
een jaar geleden
@corzijlstra
"Kabelaar Ziggo had Cisco mediaboxen, maar die werken binnenkort niet meer."
Want? Bron?
Ik kan zviw nog steeds een HDD aan mijn TV (met CI+ module) hangen en daarmee digitale kabel opnemen.
Zo zal dat ook gelden voor losse hdd-recorders die het digitale kabel signaal kunnen decoderen lijkt me.
Wat gaat er dan technisch veranderen dat dit niet meer zou kunnen?
Heb je het over analoog kabel signaal* of over digitaal kabel signaal?
*bestaat denk ik al niet meer

Antwoorden (2)

Met een digitale decoder met HDD.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/mediaboxen/humax-ihdr-5400c

Daarmee kan je zowel opnemen als kijken tegelijk (twee tuners)
Er zit een kaartslot in, waar je kaartje van je provider in gaat.
Je hebt er geen internet voor nodig.
===
Daarmee kan je dus kabeltelevisie kijken en opnemen zonder internet te gebruiken.
Het kan overigens ook met sommige TV's met een CI+ module.
Je moet dan een HDD aansluiten op de TV, als deze de mogelijkheid tot opname biedt.
Toegevoegd op 24 februari 2023 06:43: afbeelding
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden
Om tv te kijken en programma's op te nemen heb je een decoder nodig. Deze decoder is te koop bij de meeste kabelaanbieders. De decoder heeft een ingebouwde harde schijf waarop programma's opgenomen kunnen worden.
10 maanden geleden