Hoe ontstaat een digitaal signaal door de lucht?

Analoge tv is sinds een aantal jaren niet meer mogelijk, althans met gebruik van een ouderwetse antenne. Nu lijken mij die analoge signalen een soort golven straling te zijn (radiogolven of misschien beter tv golven) die door de ether zweven. Maar wat zijn nu digitale stralen (?) die door de lucht gaan en hoe ontstaan die. Zien die er heel anders uit dan analoge stralen? Is er een verschil in ontstaan?

een jaar geleden
1.2K
tinus1969
een jaar geleden
De straling/het signaal is hetzelfde maar de codering is anders.

Antwoorden (1)

Ook een digitaal ethersignaal wordt net als een analoog signaal op een draaggolf gemoduleerd.
(Zie bron voor een uitgebreide beschrijving van diverse modulatietechnieken)
Deze gemoduleerde, hoogfrequente draaggolf wordt op een gelijkaardige manier uitgezonden als een ouderwetse analoge golf.
De golf wordt ook op dezelfde manier opgevangen en daarna gedemoduleerd. Daarná is echter de nodige elektronica weer nodig om van het digitale signaal weer het oorspronkelijke beeld en/of geluid te reconstrueren.
erotisi
een jaar geleden
Wat zou het voordeel zijn?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
In een digitaal signaal word veel informatie weggelaten. Dat wordt nog eens versterkt door softwarematige compressietechnieken (een beetje zoals een bestand in zip-formaat op je computer ook kleiner is dan zijn uitgepakte origineel)
Bij digitaal is het een 1 of een 0 en niet, zoals bij analoog, een van de oneindige mogelijkheden daartussen in.
Daardoor kun je met minder bandbreedte toe. Meer zenders in hetzelfde frequentiespectrum dus. Ook, omdat je weet dat het exact een 1 of een nul moet zijn, kun je veel ruis eruit filteren waardoor het beeld op de TV beter wordt. Nadeel is wel dat wanneer de ruis dusdanig sterk wordt dat de eenen en de nullen niet goed meer te herleiden zijn het signaal zijn betekenis verliest en helemaal onleesbaar wordt.
Bij analoog signaal kun je door de ruis heen vaak nog vaag het beeld of het geluid nog wel zien resp. horen.
erotisi
een jaar geleden
OK bedankt. Zien die golven er dan meer trapsgewijs er uit?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Dat ligt aan je modulatietype. Bij ASK (Amplitude Shift Keying) is dat inderdaad het geval.
LeonardN
een jaar geleden
Hier nog wat uitleg over verschil/voordeel analoog/digitaal.
Gaat over signaal door kabel, maar zal voor het grootste deel hetzelfde zijn.
https://www.guru99.com/analog-vs-digital.htm