Hoe verwijder je zwarte balken op tv tijdens streamen?

Ik kijk vaak disney plus en als ik de film of serie aanzet komen er zwarte balken onder en bovenaan waardoor het beeld veel kleiner wordt. Soms verdwijnen ze vanzelf en soms blijven ze de hele serie.

Het ligt niet aan de serie of film zelf want vaak komen of gaan ze tijdens de serie.

Kan ik deze handmatig verwijderen via bepaalde instellingen?
Ik heb er ook last van tijdens amazon prime.
Ik kijk via mijn ps5 mocht dat nog uitmaken

Bedankt

een jaar geleden
4K
LeonardN
een jaar geleden
Kan je een voorbeeld geven?
Sommige films (en wellicht ook series) zijn nu eenmaal opgenomen in een wijder formaat datn16:9 , zodat je zwarte balken onder en boven krijgt.
Sommige films wisselen zelfs van formaat. Dan hoor je dus die balken te zien.
steid
een jaar geleden
Had het gisteren toevallig bij Disney plus en de film captain america cival war. De eerste 30 min heb ik gekeken en had ik een klein beeld met de 2 zwarte balken onder en bovenaan. Vervolgens switche ik even naar de tv voor voetbal en weer terug. Ik zet hem opnieuw aan en de balken waren weg. Veel groter en duidelijker beeld ineens. Is me de afgelopen maanden opgevallen en het begint te storen. Het kijkt veel prettiger namelijk. Op de tv heb je geen groot scherm optie dus ik vraag me af of ik dit voor altijd kan fixen
LeonardN
een jaar geleden
Captain America CW is grotendeel 2,39:1 ook wel 21:9 genoemd.
https://www.youtube.com/watch?v=dKrVegVI0Us (doe maar eens fullscreen op een 16:9 monitor of TV, heb je altijd balken)
Dat is dus ook breder dan jouw TV van 16:9. Je moet dus voor het grootste deel balken zien (als de film niet gesneden is).
De "airport scene" is de uitzondering.
https://www.imdb.com/title/tt3498820/technical
Misschien dat je toen toevallig op die scene terugschakelde. Veel bioscoopfilms zijn 2,39:1 . Dat wordt vaak bewaard, en heb je op je TV dus balken.
Vaak kan je op je TV de aspect ratio veranderen met je afstandsbediening. Daarmee kan je zorgen dat je volledig beeld krijgt.
Enerzijds (foute manier) door het beeld uit te rekken in de hoogte.
Anderzijds door het beeld links en rechts er af te snijden middels zoom.
Soms kom je dan ook in de problemen met ondertiteling. "Op de tv heb je geen groot scherm optie"
Op bijna elke moderne TV kan je aspect ratio veranderen.
steid
een jaar geleden
Hmm vervelend wel. Airport scene was volgens mij inderdaad waar ik hem gepauzeerd had. Het maakt de film zoveel beter. Vandaag met Black Panther had ik de hele film groot beeld en dan is alles veel duidelijker vooral met mijn slechte ogen. Bedankt voor de duidelijkheid
LeonardN
een jaar geleden
Welke TV heb je? (merk is vaak al voldoende)
Of kan je een foto toevoegen van je afstandsbediening?

Antwoorden (1)

Via de aspect ratio instelling van je TV (vaak een knop op je afstandsbediening).

Aspect Ratio
Veel bioscoopfilms zijn nu eenmaal gefilmd in een breder formaat dan 16:9 (het formaat van 99% van alle TV's vandaag). Veelvoorkomend voor bioscoopfilms is 21:9 (officieel 2,39:1).
Als de film dan niet gesneden wordt (dus links en recht verlies van beeldmateriaal), dan zie je dus boven en onder zwarte balken.
Sommige films hebben zelfs een wisselend aspect ratio. Het kan dan zijn dat een aantal scenes (bijna) beeldvullend zijn, en een aantal zwarte balken hebben.
Een goed voorbeeld is The Grand Budapest hotel. Waarin de scenes verschillen qua aspect ratio naarmate het tijdsvak verandert.

https://www.imdb.com/title/tt2278388/technical?ref_=tt_spec_sm

Aspect Ratio
1.37 : 1 (1930s scenes) (gelijkend op oude 4:3 televisie, dus met zwarte balken links rechts)
1.85 : 1 (1985- scenes) (minimale zwarte balken onder en boven, haast niet merkbaar)
2.39 : 1 (1960s scenes) (de bekende zwarte balken onder en boven)

Goed, dat is dus het waarom.
Maar als je een beeldvullende ervaring wil zoek dan de knop op je afstandsbediening (of de instellin op de TV) die het beeld inzoomt.
Op Samsung TV's is dat P.Size (picture size = beeld grootte).
Nadeel kan zijn dat je dan beeld verliest (en ook ondertitels), of dat je beeld vervormt (vooral met hoofden zie je dat ze dan niet kloppen).
Toegevoegd op 10 oktober 2022 19:53: afbeelding
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden