Kan ik een beeldbuis "ontstoffen" zonder deze te ontladen?

Ik heb een beeldbuis en deze is ontzettend stoffig, hoe kan ik deze het beste schoonmaken? En moet ik deze dan ontladen?

Picture for question
3 jaar geleden
2.7K
SingingCoyote13
3 jaar geleden
een kathode straalbuis ? die worden toch al sinds 2000-er jaren niet meer verkocht ?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
"een kathode straalbuis ? die worden toch al sinds 2000-er jaren niet meer verkocht ?"
Scherp opgemerkt, maar wat als je zo'n ding 25 jaar op zolder hebt staan?

Het beste antwoord

Je hoeft niet te ontladen. Consumentenbond:
Zet de tv uit en laat hem afkoelen.
Maak een microvezeldoekje licht vochtig met water om stof en vingerafdrukken te verwijderen.
Wring het doekje goed uit om ervoor te zorgen dat er geen water in de rand van de tv kan lopen.
Veeg niet te hard met het doekje over het scherm. Liever vaker zachtjes, dan één keer hard. Zo heb je de minste kans op beschadiging.
.
De binnenkant moet wel ontladen zijn voor je daar bezig gaat. De condensator in het hoogspanningssysteem van een CRT-scherm kan nog dagenlang geladen blijven. Uit je reactie blijkt dat je de tv twee maanden niet in het stopcontact gehad. Die kun je nu dus veilig ontstoffen.
3 jaar geleden
Commodore
3 jaar geleden
Bedankt, en de binnenkant ?
SimonV
3 jaar geleden
De binnenkant moet wel ontladen zijn voor je daar gaat ontstoffen.
Op de trafo's staat nog wel spanning. Als je een paar dagen wacht, en daarna alle elektrische onderdelen aanraakt met een schroevendraaier (met kunststof/houten/rubber handvat!) dan zal de spanning er wel af zijn. Zie ook:
https://www.startpagina.nl/v/elektronica/televisies/vraag/446990/stroom-beeldbuis/
TurfGraver
3 jaar geleden
Niet de trafo's maar condensatoren kunnen nog geladen zijn.
Commodore
3 jaar geleden
Oké, ik heb de tv ongeveer 2 maanden niet in het stopcontact gehad, is dit al veilig?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
"Oké, ik heb de tv ongeveer 2 maanden niet in het stopcontact gehad, is dit al veilig?"
Ja, dat is veilig, condensatoren zijn volledig ontladen na 2 maanden.
Probeer anders met een compressor alles uit te blazen met de kap er af, dan hoef je niks aan te raken.
Commodore
3 jaar geleden
Hartstikke bedankt, kan ik met een gerust hart het stof eruit blazen!
SimonV
3 jaar geleden
Antwoord is uitgebreid.
Commodore
3 jaar geleden
Bedankt, het is gelukt!
Zo zag de tv er uit (tijdens het schoonmaken):
Commodore
3 jaar geleden
Mijn foto staat bij mijn vraag.
Ik ben pas op dit "forum". Handig moet ik zeggen.