Is het erg als mijn bejaarde dementerende buurvrouw het kastje van Ziggo dag en nacht aan laat staan?

Kan dat kwaad? De tv zet ze wel uit met de andere afstandsbediening.
Mijn buurvrouw heeft geen computer en de telefoon heeft ze bij een andere provider.

4 jaar geleden
2.5K
LeonardN
4 jaar geleden
Een modem/router van een tv-kastje onderscheiden is meestal het makkelijkst door even naar de achterkant te kijken.
-Een TV-kastje heeft video-uitgangen zoals HDMI en SCART en hoogstens 1 netwerkaansluiting https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/16692i35A8527BE239E25F.png
-Een Modem/router heeft netwerkaansluitingen, en tegenwoordig vaak ook telefoonaansluitingen https://uploads-eu-west-1.insided.com/ziggo-nl/attachment/e43cc11b-6fdd-46c7-89ad-2ff3692385c0.png Daarnaast heeft TV-kastje een afstandsbediening. Staat deze naast de TV.
Modems staan meestal in de gangkast.
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie LeonardN.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Erg als in: Brandgevaar?

Het beste antwoord

"Erg" is relatief.
Het kastje kan er prima tegen om aan te blijven staan.

Natuurlijk verbruikt het onnodig stroom en is het risico op brand een piepklein beetje groter. Het is "erg" voor het milieu en de portemonnee, maar verder is het geen probleem.
Toevoeg:

Ik zie in een andere reactie dat je het modem bedoeld. Die hóórt juist altijd aan te blijven staan.
Toegevoegd op 11 februari 2020 17:44: tekst
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Tegen mij is destijds gezegd dat ik het kastje van KPN uit moest doen.
Nog even voor de duidelijkheid: Mijn buurvrouw heeft alleen tv, dus geen computer en de telefoon heeft ze van een andere provider.
Maar dan heet het "kastje" toch ook eigenlijk een modem? Of vergis is me daarin?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Daar waar de kabel uit de muur in een kastje gaat hebben we inderdaad te maken met het modem. Vandaar uit gaat er een kabel naar de tv ontvanger en tenslotte eentje naar de tv. Wordt er alleen tv gekeken, dan mogen beide kastjes uit, alleen wanneer u de modem uit zet dan zult u bij het weer aan zetten merken dat het enige tijd duurt voordat er weer beeld op de tv verschijnt. De modem is namelijk bedoeld om aan te blijven en de verbinding in stand te houden.
Wanneer u de lagere opstarttijd voor lief neemt, dan kunt u gerust de modem ook uit zetten.
LeonardN
4 jaar geleden
@Oze De vraag gaat over Ziggo-televisie, niet over KPN (wat jij lijkt te beschrijven).
Bij Ziggo wordt het signaal voor de modem en het signaal voor de TV "gescheiden" in de wanddoos.
Er gaat dus 1 kabel naar de router vanuit de wanddoos, en er gaat 1 kabel naar de tv-ontvanger vanuit de wanddoos.
Ik kan dus mijn modem/router uitzetten, of volledig afsluiten, dan heb ik nog steeds TV (geen internet). @Pieterke
Modem is het apparaat dat internet verzorgt.
Waar jij het waarschijnlijk over hebt is waarschijnlijk de digitale TV-ontvanger. Die kan je aan en uitzetten met een afstandsbediening en staat naast de televisie, en is met een videokabel verbonden met de TV.
Het aan/uitzetten van de modem (als deze uberhaupt is aangesloten) staat in het verhaal van de buurvrouw los van alles.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@LeonardN
Je hebt gelijk... Ziggo heeft de modem en de ontvanger geïntegreerd in 1 apparaat. Die mag straffeloos 'uit' (wat eigenlijk stand-by is. Echt uit is 'ie pas wanneer je de schakelaar achter op het apparaat uit zet, of gewoon de stekker uit het stopcontact.)
LeonardN
4 jaar geleden
"Ziggo heeft de modem en de ontvanger geïntegreerd in 1 apparaat"
Dat hebben ze zeker niet. Ik probeer dus duidelijk te maken dat die twee volledig los van elkaar staan bij Ziggo, anders dan bij bijvoorbeeld KPN (DSL) waar de tv-ontvanger via ethernetkabel aan het modem hangt. Bij Ziggo kan je dus juist TV kijken zonder dat je zelfs maar een modem hebt. Het modem is er voor internet/telefonie. Ziggo (Kabel)
Wanddoos>COAX>televisiekastje of TV+CI-module
Wanddoos>COAX>Modem>PC/Telefoon (zet modem uit, geen effect op TV, wel op internet en telefonie) KPN (DSL)
Wanddoos>RJ11(telefoonlijn)>Modem>TV-kastje(TV)/PC/Telefoon (zet modem uit > alle signaal weg)

Andere antwoorden (1)

Het kastje als je het *modem* bedoelt dat mag dat en nacht aanstaan.
Bedoel je de *tv-ontvanger* deze moet wel uit.
---

Hoe het ook mag zijn: het modem kan aan blijven staan.
Toegevoegd op 12 februari 2020 08:37: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Dank je. Ik bedoel inderdaad het modem. De tv doet ze altijd uit. Ik dacht al dat het modem wel aan mocht blijven maar ik wilde het zeker weten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Prima, dat is eigenlijk ook logisch, bij mij op de ab zitten deze aan/uit-knopjes naast elkaar. Gelukkig ;)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ https://www.online.nl/blog/modem-verzorgen/
LeonardN
4 jaar geleden
"Bedoel je de *tv-ontvanger* deze moet wel uit."
Want? @Pieterke
"Ik bedoel inderdaad het modem."
Lijkt me niet, je zal de digitale ontvanger (tv-kastje) bedoelen.
Dat kastje kan in principe gewoon aan blijven staan. Net zoals dat een modem/router altijd aan kan blijven staan.
Het kost bij beiden onnodig veel stroom, als je ze niet gebruikt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Energiegebruik
De tv-ontvanger is erg zuinig en verbruikt in de aanstand slechts zo’n 6 Watt. Bij een gemiddeld gebruik van 4 uur per dag, kom je uit op een paar euro aan energiekosten per jaar.
https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/ziggo-digitale-tv-ontvanger
LeonardN
4 jaar geleden
Een modem verbruikt ('s nachts) ook stroom. (Kijk in welke vorm je het eens bent met onderstaande zinnen. Als beide kloppen, snap je hopelijk de minnen.)
1. Een modem kan en mag dag en nacht aan staan. Je kan/mag hem ook elke nacht uit doen, en elke ochtend aan. Onnodig aan laten staan kost je meer stroom/geld.
2. Een Tv-ontvanger kan en mag dag en nacht aan staan. Je kan/mag hem ook na gebruik uit doen. Onnodig aan laten staan kost je meer stroom/geld.