wanneer was in Nederland de allereerste 3D uitzending?

Ik kan het me nog wel herinneren, maar weet niet welk jaar dit was, of hoe oud ik was. Met Google kan ik niet veel vinden, behalve dat de eerste 3D uitzending in 2010 was, wat dus niet klopt, de eerste experiment was al decades hiervoor, met ondere andere hans Klok etc. Wie weet wanneer dat was? Jaren 80 denk ik.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Dat was in 1982.

Toegevoegd na 21 uur:
De opname is destijds gemaakt door de NOS, Philips en de Duitse ZDF.
De overbekende 3D-brilletjes zijn nodig om de foto of film te scheiden voor het linker- en het rechteroog.
Het 3D-effect is gebaseerd op het anaglyphe principe. Dit principe maakt gebruik van kleuren om de twee beelden van elkaar te scheiden en is vrij eenvoudig. Vaak worden de primaire kleuren rood en groen gebruikt, maar rood en blauw komen ook voor. Doordat er kleuren worden gebruikt om de twee beelden te scheiden is het uiteindelijke resultaat in zwart/wit. Verder is een groot nadeel dat de hersenen een rood en groen beeld moeten combineren wat langdurig gebruik onprettig maakt. Groot voordeel is dat deze methode ook op televisie kan worden gebruikt en voor foto's. Vanwege de eenvoud wordt deze methode nog steeds toegepast.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wow.. snelle reactie!
En ik krijg dit maar niet gegoogled, en u wel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het leuke is, als je die youtube link volg, zie je een reactie van mij staan, 2 jaar geleden! Ik zocht hem dus al eerder, en heb het eerder gevonden, maar nu was ik hem dus weer kwijt ;-) En nu weer opnieuw gevonden dus.
SimonV
9 jaar geleden
Bedankt voor de vraag, 't Is leuk om zo'n oude uitzending terug te zien. :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Grappig.. kan me niet herinneren dat het in zwart wit was! In ieder geval het effect...
Dan ga ik toch eens kijken of ik zo'n brilletje nog kan vinden!! Wel kan ik me herinneren dat ik echt zwaar onder de indruk was! In ieder geval de eerste minuten.. toen wendehet.. en op het laatst begon ik het al saai te vinden... ik vond de uitzending NET iets te lang ;-) Ook bijzonder dat het daarna dus nog 28!! jaar geduurt heeft voor een vervolg van het experiment, en dat deze experiment in 1982 blijkbaar is vergeten, aangezien de uitzending van 2010 nu in het algemeen als de eerste 3d uitzending te boek staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hm.. kan alleen een blauw rode bril vinden. Dat geeft wel een beetje effect, maar niet voldoende.. ik ga verder zoeken ;-)