Moet ik een signaalversterker voor de tv aansluiten en zo ja waar?

Ik heb op mijn slaapkamer een tv waarbij enkele zenders bijna niet te ontvangen zijn zoals Comedy Central, National Geographic en nog een paar.

Nu denk ik zelf dat het ligt aan de coaxkabel, die is langer dan 10 meter en volgens de website van Ziggo moet er dan een versterker tussen.
Nu zit het bij ons zo;
Vanaf mijn tv loopt er een kabel naar een andere kamer waar mijn zusje vroeger sliep, daar zit een enkele aansluiting voor de coax. Daar zit een splitter in, waarbij de ene kabel naar mijn zusjes TV ging en de andere naar mij. Vanaf mijn tv naar de splitter toe, ligt er zeker 15 meter aan kabel want hij is met een omweg netjes weggewerkt.
Maar nu zit ik te denken, je moet waarschijnlijk ook de afstand vanaf de huiskamer(waar de hoofdaansluiting voor de tv zit volgensmij, we wonen in een flat 4e etage) naar de aansluiting op mijn zusjes kamer in acht nemen. Als ik die erbij reken zitten we op zeker 25 meter, vanaf de hoofdaansluiting naar mijn TV.

Ik zat eraan te denken om dus of een versterker aan te sluiten, of een kortere coaxkabel te kopen en die gewoon midden door de gang te laten lopen(kleedje eroverheen en klaar). Dan zou een kabel van 7,5 meter voldoende zijn. Maar dan is er nog steeds de afstand tussen de hoofdaansluiting en de aansluiting op m'n zusjes kamer, en dat zou het dan weer meer dan 10 meter maken.

Dus mijn vragen aan jullie, beter een versterker of een kortere coaxkabel?
En als ik een versterker moet halen, waar sluit ik deze dan aan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En de coaxkabel is aan de ene kant gewoon 'normaal' oftewel er zit gewoon een connector op zodat ik hem in mijn tv kan doen, maar de andere kant die in de splitter gaat, daar komen enkel een paar kopere draadjes uit en 1 ijzerkleurig heel dun draadje. Dat ijzerkleurige draadje moet dan in een gaatje in de splitter en de koperdraadjes moet als een soort aarde erlangs vastdraaien.
Ik neem aan dat ik die zo ook niet aan kan sluiten op een versterker? Volgens mij moet ik dan ook een coaxkabel hebben die aan beide kanten een connector heeft? Dus als dat zo zou zijn dan zou ik dus sowieso die coaxkabel ook moet kopen.

Antwoorden (2)

Het beste is een versterker aan te schaffen en deze te plaatsen bij de hoofdaansluiting. Koop een goede b.v. merk Hirschmann, ca. € 75,09-€100,00. Is prijzig maar zijn hele goede. De Hirschman geeft verschillende signaal sterkste af. De uitgang met het sterkste signaal gebruik je voor coax naar kamer zus. Dan kijken hoe het resultaat is. Anders ook aparte coax vanaf de Hirschmann naar jouw kamer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je die splitter op de kamer van je zus eruit kunt halen, dan kun je daarmee beginnen. Zet dan dus een stekker aan 'jou' kabel en plug het ding direct in.
Moet de splitter blijven, kijk dan of hij goed is aangesloten. Binnenste draadje en de buitenmantel mogen geen contact met elkaar maken. Sluit het e.e.a. op de juiste plek aan. Plaats een foto als je er hulp bij wilt.

Helpt dat ook niet, dan zou ik eens kijken hoe mooi die kabel is weggewerkt. Is dat echt mooi gedaan, dan heb je goede kans dat er knikken en kinken in de kabel zitten, vermoedelijk vooral in de bochten. Die zijn dodelijk voor de signaalkwaliteit. Kun je met een versterker ook niet zo heel veel aan doen. Een nieuwe(!) kabel, correct, zonder knikken e.d. gelegd is dan je enige oplossing, de oude kabel is pas bruikbaar als je de knikken eruit hebt geknipt, maar vermoedelijk houdt je dan geen bruikbare lengte meer over.

Toegevoegd na 40 seconden:
Met een goede kabel, correct gelegd is 25m zeker goed te overbruggen.