Alleen analoge televisie kijken (dus zonder abonnement) mogelijk?

Ik heb momenteel digitale televisie van Ziggo, maar ik vroeg mij af als ik mijn abonnement opzeg of ik dan toch nog analoog tv kan kijken? Is een televisie-aanbieder niet verplicht om i.h.k.v. informatievoorziening door de overheid bij calamiteiten kosteloos een minimaal zenderpakket door te geven?
Het analoge zenderpakket is eigenlijk wel voldoende voor mij, en tegenwoordig kan ik bv. ook uitzending gemist kijken op internet en op mijn tv (streaming m.b.v. chromecast).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
49.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan het gokken. Ziggo abonnement opheffen, en dan heb je een grote kans dat de aansluiting gewoon actief blijft, zodat je idd het analoge signaal blijft ontvangen. Echter is analoog signaal op een HDTV geen gezicht. Ik zou eerst zeker uitproberen of je daar mee kan leven. Dat zou mij een groter probleem zijn dan de zenders die je minder krijgt.

Het beste antwoord

Als je jouw abonnement bij Ziggo opzegt dan zal jouw kabelaansluiting vroeger of later geheel afgesloten worden. De enige manier om dan nog kostenloos tv te kunnen kijken is via de gratis kanalen van Digitenne. Je ontvangt dan (met een losse antenne) dus geen analoge kanalen meer maar alleen Nederland 1, 2 & 3 plus de regionale zender bij jou in de buurt (digitaal!)
Je kunt dus voorlopig na opzeggen van Ziggo blijven kijken totdat de kabel werkelijk afgesloten wordt, dat kan best nog vele maanden duren. Daarna zul je toch een digitale ontvanger moeten nemen.

Toegevoegd na 25 minuten:
De kabel is per deel van een straat aangesloten in een klein grijs kastje op de stoep. Als iemand een nieuwe aansluiting wil dan wordt onmiddellijk een monteur langs gestuurd om de kabel van die persoon aan te sluiten. Er wordt dan tevens gekeken welke van de ongeveer 20 andere aansluitingen nog abonnement betalen. Als je jouw abonnement opzegt dan zal men niet direct een monteur sturen, dus kijk je gratis de analoge kanalen totdat er een nieuw abonnement in jouw cluster aangesloten moet worden. De digitale kanalen van de kabel vervallen wél binnen korte tijd omdat jouw smartcard niet meer geüpdatet wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is tegenwoordig aangepast.
Nieuwe aansluitingen worden werkend (zonder abbo) opgeleverd.
Hierna wordt (na een poosje) gevraagd of men een abbo wil.
Zo nee, dan wordt er een monteur heen gestuurd om af te sluiten.
Zeg je je abbo op dan zal er binnen x weken een monteur gestuurd worden om af te sluiten. Wie nu geen abbo heeft maar wel signaal (vanuit verleden) loopt inderdaad pas kans op afsluiten (of verzoek tot obbo) bij een z.g. kast controle (als men toch bij die kast moet zijn).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super! Bedankt voor deze informatie. Toch maar mijn abonnement aanhouden dan maar...

Andere antwoorden (2)

Met ingang van de nieuwe mediawet (januari 2014) is er hoop veranderd betreft het aanbieden van analoge televisie over de kabel. Kabelexploitanten zoals Ziggo (waar nu ook UPC onder valt) mogen de analoge levering uitschakelen, al is dat volgens mij nog niet het geval. In de hedendaagse samenleving zijn er genoeg alternatieven voor analoge televisie en kijkt men eerder op internet voor nieuws of is er digitale televisie voor handen. Zo redeneert dus ook de politiek. Aangezien het behoorlijk wat kost om analoge televisie aan te bieden in ieder huishouden en het steeds minder wordt gebruikt, is het op zich logisch dat men eerder probeert mensen te stimuleren digitale televisie te behouden/aan te schaffen, dan een verouderde leverwijze in leven te houden. Inmiddels zijn we bijv. ook gewend aan mobiele telefonie en zijn telefooncellen uit de straten verdwenen.

Mijn advies zou zijn om te kijken naar het 'analoge'/basispakket dat Ziggo heeft. De meeste aanbieders hebben een minimaal pakket vergelijkbaar met het zenderaanbod van analoge televisie. Mocht je toch willen opzeggen, dan kun je het beste uitzoeken of je nog analoog ontvangst hebt door alle kabels met je digitale ontvanger los te koppelen en je televisie op de analoge ontvanger in je woning aan te sluiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
Je loopt negen jaar achter. Er valt niets meer analoog te ontvangen met losse kabels. De tv-zenders zijn op 12 december 2006 uitgezet. Minduimpje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Analoog was al uit in de ether maar niet op de kabel.
http://www.totaaltv.nl/nieuws/14909/nederland-heeft-nieuwe-mediawet.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@escape Analoge tv is nog steeds te ontvangen hoor. Toen ik vorige jaar verhuisde kwam mijn digitale tv pas een week later. Op zich geen probleem, maar ik had ook nog geen internet. En ik wilde wel heel graag het al voetbal kijken. Dus mijn tv aangesloten op de cai kabel. Even zoeken. En jawel,ik had analoge tv.
escape
9 jaar geleden
Het analoge signaal op de kabel is door de kabelmaatschappij analoog gemaakt. Het is niet (meer) in de ether aanwezig, dus heeft het geen zin te proberen met losse coaxkabels op te vangen, zoals hier wordt gesuggereerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan hier met een coaxkabel prima analoge kabel ontvangen. Gewoon via de coaxwandcontactdoos. Zonder digitale ontvanger op een oude CRT. Wat de antwoorder met analoge ontvanger bedoelt weet ik niet, ik neem aan de coaxwandcontactdoos. Hoewel dat niet echt een ontvanger is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoel je met losse kabels?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als avivaraisa de analoge etherontvanger DAN is ze ze idd abuis, die werkt al jaren niet meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okee, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Als ik de kabel uit de muur aansluit op mijn tv dan kan ik gewoon het analoge pakket ontvangen m.b.v. de analoge tuner in mijn tv. Maar dat is onderdeel van mijn abonnement, dus dat zegt mijns inziens niks over de beschikbaarheid van analoge tv als ik mijn abonnement opzeg.
Ik kan me vergissen. Maar voor zover ik weet kan je de publieke omroepen (NL 1, 2 & 3) gewoon ontvangen met een antenne. Dus zonder überhaupt een abonnement te hebben bij wie dan ook.
Antenne zit vaak gewoon in de televisie ingebouwd. Beeld is niet altijd optimaal.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet analoog.
http://www.nu.nl/internet/906927/doek-valt-voor-analoog-tv-signaal.html
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Misschien snap ik het verschil dan niet tussen analoog en een DVB-T antenne. Maar gratis is het in ieder geval nog steeds te krijgen volgens de site van de NPO zonder abonnement.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraagstelling is ook eigenlijk niet juist. Vraagsteller wil eigenlijk weten of ze zonder abonnement de zenders uit het standaard analoge pakket kan kijken. DVB-T staat voor Digital Video Braodcasting Terrestrial; digitale video mbv zendmasten. Dat is dus niet analoog. Daarnaast zitten daar alleen de publieke zenders NPO1, NPO2 en NPO3 in plus de regionale omroep van de plek waar je je bevindt. Dat is dus minder dan de zenders in het basispakket waar ook de Nederlandse Commerciele omroepen inzitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Heervoldemort De D in DVB-T staat voor digitaal. Gratis/betaald en digitaal/analoog zijn twee verschillende onderwerpen. Omdat er drie zenders gratis digitaal te ontvangen zijn is de techniek niet opeens analoog. Voor analoge kabelontvangst moest je ook altijd betalen (en nu nog). Totaal verkeerd beeld van een en ander.