Hoeveel kleuren zijn er? en hoe wordt dit berekend?

De vraag "Hoeveel kleuren zijn er" is al eens eerder gevraagd
http://www.goeievraag.nl/vraag/kleuren.29516

Maar ik ben benieuwd hoe deze berekend worden aangezien er geen enkel persoon is die onderscheid kan maken tussen al die miljoenen verschillende kleuren. Hoe kan bijvoorbeeld een merk als Panasonic bij hun LED televisie claimen dat er MILJARDEN kleuren kunnen worden weergegeven en dat dit een gigantische verbetering in beeldkwaliteit geeft.

Hoe wordt dit berekend en wat heeft dit voor een effect op de beeld kwaliteit van de TV?
Geen enkel mens kan zoveel kleuren onderscheiden.

Na aanleiding van deze zin:
"Inmiddels is dit de derde generatie Quattrontelevisies. Dankzij die extra kleur geel, ligt het aantal kleuren niet in de miljoenen, zoals bij een normale LED-televisie, maar in de miljarden."

In dit artikel:
http://www.check.nl/890/sharp-aquos-le830e/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een definitiekwestie. Eskimo's hebben 60 kleuren wit. Je Vraag is niet te beantwoorden omdat het er van afhangt wat je verstaat onder een kleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook afhankelijk van je geslacht
http://www.funnyjunk.com/funny_pictures/1889559/Man/
Blijkbaar zien vrouwen meer kleuren dan mannen.. Bronnen:
- http://www.funnyjunk.com/funny_pictures/1889559/Man/

Het beste antwoord

Nog even de berekening:

Tegenwoordig zijn er 16,7 miljoen kleuren :D (niet gelijk minnen ik snap dat het onzin is) dat is 2^24 (24bits) oftewel elke kleur (Rood, Groen, Blauw) heeft 2^8 mogelijkheden.

Panasonic, en ik geloof dat Sharp iets dergelijks een tijdje terug introduceerde, zijn naast technologie ook commerciele bedrijven met een marketing afdeling. De huidige 16,7 miljoen kleurtinten zijn voldoende voor het menselijk oog, miljarden zal iig maar een klein voordeel opleveren bij bepaalde kleuren.

Op dit moment wordt alles in RGB opgenomen dus hoe ze nou van die 4de kleur gebruik gaan maken weet ik niet.

Ah kijk:

According to an analysis published in MaximumPC Magazine by Raymond Soneira, president of DisplayMate Technologies, a video calibration equipment producer, Sharp's Quattron technology does not have the ability to show more colors than a standard RGB set. He argues that, due to industry-standard color spaces used by content providers, there is no existing source material that contains the fourth color channel. He further states that any "extra" colors displayed must simply be created in the television itself through video processing, resulting in exaggerated, less accurate color

Waarschijnlijk is het dus snake oil.

http://en.wikipedia.org/wiki/Snake_oil_(cryptography)

Toegevoegd na 9 minuten:
Dit kan dus alleen maar wat worden als de hele industrie overgaat op een nieuwe kleurenset inclusief camera's (en dan hebben we het niet alleen over de 300 euro kostende handycams). Je zal zien dat er binnenkort wel weer consumenten cams met quatronsensor komen zodat je dan pas kan zien wat het voordeel is.

Toegevoegd na 12 minuten:
Moest deze link zijn:

http://en.wikipedia.org/wiki/Snake_oil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Antwoord, Alle antwoorden zijn uitgebreid en volledig, bedankt daarvoor! MrTomaat gaat het diepste in op de kant van de televisie waar de vraag over ging, vandaar dat deze is gekozen.

Andere antwoorden (2)

Elektromagnetische straling kan verschillen in golflengte en intensiteit. Het daglicht bestaat uit een mengsel van straling van verschillende golflengtes.
Wanneer deze straling een golflengte binnen de voor mensen waarneembare grens heeft (ongeveer van 380 tot 740 nm) wordt deze straling licht genoemd. Het spectrum van het licht wordt bepaald door de intensiteit van de verschillende golflengten. Het volledige spectrum van het binnenkomende licht bij een voorwerp bepaalt het visuele voorkomen van het voorwerp, inclusief de kleurwaarneming.
Een oppervlak dat alle golflengten volledig absorbeert, wordt zwart genoemd, een voorwerp dat alle golflengten volledig weerkaatst, wordt wit genoemd.
De bekende regenboog toont een spectrum -- zo door Isaac Newton in 1666 genoemd naar het Latijnse woord voor beeld -- en bevat alle kleuren die uit een enkele golflengte van zichtbaar licht bestaan, het pure spectrum of de monochromatische kleuren:
De hierboven weergegeven tabel moet niet als uitputtend worden beschouwd, het spectrum van kleuren is continu. In hoeveel kleuren het wordt opgedeeld is afhankelijk van een combinatie van biopsychologische en culturele factoren. Alle talen die überhaupt kleurnamen hebben (sommige culturen benoemen kleuren niet), duiden daar in ieder geval sommige van de objectieve primaire kleuren of secundaire kleuren mee aan. De genoemde zeven traditionele kleuren kunnen in het Nederlands gemakkelijk worden onthouden via het volgende ezelsbruggetje: het letterwoord ROGGBIV staat voor in volgorde: rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet. De volgende zin wordt gebruikt om deze volgorde te onthouden: ''Roddelen over gekke grote broer is vals.''
Naast de bovengenoemde spectrale kleuren is er een extraspectrale primaire kleur: magenta, de extraspectrale sector van de kleurencirkel omvat de roze en paarse tinten.
Er zijn zeer veel kleuren die een eigen naam gekregen hebben. Zie hiervoor de lijst van kleuren.
Ook zal de intensiteit van een kleur van invloed zijn op de waarneming, bijvoorbeeld, een lage intensiteit oranje zal als bruin worden ervaren.

Toegevoegd na 24 seconden:
Hoe het precies berekend wordt staat in de bron ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het aantal kleuren is in principe eindeloos/oneindig. Want elke schakering licht die we kunnen waarnemen - van knalrood tot felroze(violet), kunnen we een naam geven.

Wij hebben voor de kleuren zeven hoofdnamen (rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet), maar in andere talen hebben ook kleuren in tussengroepen aparte namen, of zijn er meerdere kleuren bij elkaar genomen in één groep. Zo is voor ons blauw gewoon blauw, maar in het Russich zijn lichtblauw en donkerblauw twee verschillende 'soorten' kleuren, zoals voor ons blauw en groen verschillende 'soorten' kleuren zijn. Die namen zeggen echter niks over de kleuren die we kunnen waarnemen.

Het menselijk ook kan miljoenen, zoniet miljarden kleuren waarnemen, maar we kunnen ze onmogelijk allemaal benoemen of zelfs maar nauwkeurig onderscheiden.
Als je mensen een kleurstrookje laat uitkiezen in precies een bepaalde kleur die ze in huis hebben (een tegeltje in de badkamer, een gordijn, een bloempot), kiezen mensen in de regel wel de juiste kleurfamilie, maar vrijwel nooit exact dezelfde kleur.

Toen we vroeger nog primitieve computers hadden met -wat was het, zeven ?- kleuren, kon je ze nog letterlijk tellen. Toen de poppetjes ook nog 16 pixels hoog waren....
Daarna kreeg je de vga met 256 kleuren, en ook dat telde je nog in pixeltjes. Maar de duizenden, miljoenen en miljarden kleuren daarna zijn eigenlijk maar een naam. We noemen ze ook liever '16 bits' en 32-bits' (en misschien inmiddels al nog hoger?), en dan nog kun je nog maar een fractie van de kleuren maken die we kunnen zien. Ze dekken echter wel het spectrum ver genoeg voor ons oog. Het is dus niet meer echt tellen wat je doet, maar 'globaal aangeven hoeveel het wel niet is'.