Mijn tv staat op de hoogste felheid, toch blijft het nog donker. Wat is het probleem en wat kan ik eraan doen?

De tv staat ongeveer 2M van waar ik zit, hij staat voor mn bed ongeveer een kwart meter boven mijn hoofd. Het is een LG32LC2R, als er nog info nodig is zeg t dan even.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is ie een beetje aan zijn eind aan het raken? Tis alweer een apparaat welke 8 jaar oud kan zijn. Is het beter als je er rechter voor gaat zitten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij is wel al een paar jaar oud, als ik er recht voor zit wordt ie ook niet veel beter, maar ik heb m pas net gekregen, mn tante hoefde hem namelijk niet meer...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij zeggen dan altijd: "Je weet wel wat je weggeeft".

Antwoorden (3)

Het gaat hier om een LCD TV van een jaar of 7-8 oud.
Zo een TV wordt intern belicht door een soort TL-buisjes. Die takelen af naar verloop van tijd. Daar is niets aan te doen, vervangen is niet mogelijk.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"vervangen is niet mogelijk"
Alles is mogelijk op dat vlak....
Versleten is bijna onmogelijk. In platte computerschermen zitten (zaten) dezelfde buisjes. Die gaan ook makkelijk 5-10 jaar mee terwijl ze veel meer branduren maken dan een TV. Slijtage is onwaarschijnlijk.
Vermoedelijk is er iets met het regelen van de backlight (zo heten die buisjes). Wat veel voorkomt is dat de voeding van één of meer buisjes het opgeeft. Dat is wel te repareren. Of het de kosten en de moeite waard is, is een ander hoofdstuk. Om te weten of het dat is en toch niet iets anders zul je de TV toch mee moeten nemen naar een deskundoloog, die kan je met zekerheid vertellen wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zonder technisch in detail te treden zou een goede reden van het gedempte licht defect geraakt condensatoren/elko's/cold-caps kunnen zijn. Het CFL(de tl-buisjes) worden gevoed door een inverter circuitje en in dit circuit zitten veel condensatoren die na verloop van tijd niet meer werken(gaan bol staan/lekken) vervangen van deze zeer goedkope componenten zou je probleem kunnen verhelpen. Maar alleen als je het zelf doet(of een handige neef/oom(nee niet van die tante!)) uitbesteden aan een erkend reparateur kan in de papieren lopen(arbeidsloon) wat het niet meer lonend maakt om het te laten repareren.

Het internet staat vol van CFL problemen i.c.m. oude 'cold caps' (capacitors plaque)
https://www.google.nl/search?q=LG32LC2R&oq=LG32LC2R&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&es_sm=0&ie=UTF-8#q=lcd+ccfl+inverter+repair

En: http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Toegevoegd na 1 minuut:
CFL is eigenlijk een CCFL(compacte editie van de CFL)