TV Breedbeeld verhouding is 16:9. Wie of beter, waarom is dit sinds een paar jaar de standaard en zijn we langzaam af van 4:3.

uitzondering voor de ipad dan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (7)

Dit komt door dat de film verhoudingen opgenomen zijn in 16:9 of volgens mij zelfs 16:10, waardoor je dus geen zwarte balken hebt.
De verhouding is dus hetzelfde gebleven als het origineel. Dat is natuurlijk zeer positief ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In tegenstelling tot 4:3, is 16:9 het natuurlijke beeldveld welk de mens bezit. Door technische ontwikkelingen is het tegenwoordig mogelijk om deze natuurlijke verhoudingen op televisies toe te passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Logisch omdat je dan een beter blikveld hebt en dus een beter beeld ipv dat vierkantje ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat ze meer televisies wilden gaan verkopen. Nu is 16:9 niet meer de standaard, maar 21:9. Kan je dus weer andere televisie gaan kopen.

Zie ook mijn eigen vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kijk-zwarte-balken-boven-onderkant.46879
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is op het ogenblik 1 tv op de markt met een beeldverhouding van 21:9. Een Philips. Dit is hetzelfde als de standaard beeldverhouding in de bioscoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo was 16:9 in het begin ook nog maar met 1 televisie mogelijk.
Toen was het ook nog niet een standaard. Misschien is 21:9 nu nog niet helemaal de standaard, maar wat zal de toekomst nog brengen. Ik baalde in ieder geval. Heb ik breedbeeld, zie ik nog steeds zwarte balken boven en onder in het beeld.
In de bioscopen hadden we al jaren voor de invoering op TV een breedbeeld van 16:9. Dat heeft inderdaad met het menselijk oog te maken. Door onze twee ogen beleven we alles al ons hele leven in breedbeeld. Hierdoor is een breedbeeld ervaring (of dat nou 16:9 of 21:9 is) veel natuurlijker.

Daarnaast is een vierkant beeld lastiger om interessant te houden. We komen dan meer op een psychisch vlak terecht en daar zijn boeken over vol geschreven.

Nu hoor ik je ook denken, waarom deden we dat niet meteen? De eerste TV's waren rond (zijn in musea nog te vinden) en dat heeft met de lens van de camera te maken. Voor een vierkant beeld moest dus de kwaliteit/resolutie van de lens enorm omhoog zodat je uit het midden van het ronde beeld een vierkant over kon houden. Inmiddels is de techniek zo goed dat we nog meer van het beeld af kunnen snijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij kijken met z'n allen in breedbeeld vandaar de de uitzendingen en de tv's ook in breedbeeld worden weergegeven. het kijkt natuurlijker en onspannender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het sluit beter aan op ons natuurlijk gezichtveld.