Heeft iemand die als eerste optreedt bij een talentenjacht meer kans op een hoger percentage stemmen?

Toegevoegd na 9 uur:
Omdat er op degene die als eerste op heeft getreden, al vanaf het begin van het programma gestemd kan worden. Hoe later je optreedt, hoe minder tijd er nog over is om stemmen te winnen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Nee. Het hangt van het stemsysteem af.
Stemmen achteraf en laatste kandidaat wasongeveer net zo goed als zijn voorgangers? Dan is die laatste in het voordeel omdat die nog vers in het geheugen zit. In het ideale geval heeft een jury in een voorronde al alle acts kunnen bekijken en aantekeningen kunnen maken om dit effect te voorkomen.

Bij jurering per kandidaat? Daar is de kandidaat in het voordeel die optreedt na een uitermate slechte. En in het nadeel als hij optreedt na een uitermate goede, want dan steekt hij daar zo bij af. Objectief beoordelen van dit soort prestaties blijft lastig.