Slecht signaal digitale TV meer regel dan uitzondering?

Sinds een paar maanden hebben we digitale tv van Ziggo. NL 1 en 2 komen in HD niet door, zelfs na aanschaf van een versterker. De electronica zaken lachen zich kapot: "koopt u eerst maar een goeie coax kabel en een versterker"
Delen jullie deze ervaring of verliep de overstap naar digitaal bij jullie vlekkeloos?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Ik weet niet of je in een oud huis woont. Wij wel en we hadden dure kabels , toch hadden wij ook geen mooi beeld. Pas toen de installateur de oude kabelaansluiting die in de muur zit vervangen had, deed de tv. het perfect.Maar goede coax kabels zijn zeker essentieel.

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik denk dat dit zeker geen uitzondering is. Maar of het een regel is, dat betwijfel ik.
14 jaar geleden
Voor HD is (dacht ik) weer een apart abonnement nodig. Ik heb ook geen HD maar wel digitaal.Het ligt eraan wat voor tv je hebt maar wij hebben ook een sterkere decoder aan moeten schaffen en een goede coax kabel is altijd beter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst moet je binnenkomende signaal goed zijn, daar ga ik voor het gemak maar even vanuit.
Een goede kwaliteit coaxkabel (Hirschmann) en coaxpluggen is heel belangrijk en daarnaast als het even kan niet al te lang (max. 10 meter). Dit kan echt wonderen doen. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Mijn ervaring is dat een versterker in veel gevallen alleen maar averechts werkt, je dient alleen een versterker te gebruiken als je binnenkomende signaal goed is maar je dit gaat verzwakken door veel tv's aan te sluiten en lange afstanden gaat overbruggen. In alle andere gevallen géén versterker gebruiken.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een antenne-versterker hoeft het signaal niet te verbeteren. Het signaal moet aan een signaalsterkte van tussen de 55 en 70 dB zitten. Is het te zwak sneeuwt het. Is het te sterk krijg je versterking van "rotzooi".
Zo maar een versterker op plaatsen geeft vaak geen resultaat.
Bij digitale signalen krijg je andere problemen. Bij zwak signaal kan je "blokjes" en een "freeze" beeld krijgen. Bij te sterk (overstuurd) signaal kan het beeld ook helemaal verdwijnen.
De meeste kabelmaatschappijen leveren een redelijk tot goed signaal.
Wat kan je dan zelf doen:
Beknibbel niet op kwaliteit.
Zorg dat de coaxkabels tussen de desbetreffende apparaten 100hz kabels zijn (te herkennen aan de spoel (verdikking) in de kabel)
Als er meer aansluitingen in huis zijn, zorg dat het door een goede technicus is aangesloten. Ook dit heeft invloed op je kwaliteit van het signaal (demping).
Heb je maar 1 aansluiting, ga na als de antenne-doos in huis niet van oudere datum is, en weer goed is aangesloten na b.v. behangen. Soms zit het los of is komt het door roest (water of vocht na behangen).
Sluit de tv, eventueel met decoder en tv zo dicht mogelijk bij de antenne-doos. Zonder extra apparaten.
Krijg je nog een slecht beeld, laat je signaal door de kabelmaatschappij doormeten. Zij hebben een veldsterkte meter voor.
Als tot dat punt het signaal goed is, ligt de fout in huis.
Kabels, decoder, tv en/of de ingangen kunnen losse contacten of defecten hebben.
Het signaal is uitermate belangrijk, terwijl er vaak slecht aandacht aan word geschonken.
Succes!